شهردار جدید تهران در مدت نزدیک به شش ماهی که از مسئولیتش می‌گذرد چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته، چالش‌هایی که از همان ابتدای انتخاب شدنش شروع شد و حالا به ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری رسیده است. ماجرایی که حاشیه‌هایی برای محمدعلی نجفی و تیمش به وجود آورده است. قبل از ارائه لایحه گفته می‌شد که نجفی تصمیم به اداره شهر با کمترین هزینه گرفته است و بخشنامه‌ای به تمام زیر مجموعه شهرداری تهران فرستاده که آغاز اقتصاد انقباضی و راهکارهای اجرای آن را به مسئولان خبر داده است. از طرفی تمام اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری در حرف‌هایشان دائماً از کمبود پول در شهرداری و کاهش شدید اعتبارات این نهاد حرف می‌زدند.

همه اینها باعث شد که افکار عمومی انتظار داشته باشند بودجه شهرداری تهران برای سال ۹۷ کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد اما با دیدن رقم هفده هزار و پانصد میلیارد در لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری به شورای شهر که تفاوتی با بودجه سال قبل نداشت، واکنش‌هایی ایجاد شد. یکی از معاونان شهرداری تهران گفت که با توجه به تورم موجود در کشور، ثابت ماندن بودجه شهرداری نوعی صرفه‌جویی بزرگ محسوب می‌شود. البته اگر به متن لایحه بودجه‌ای که در سایت شهرداری تهران قرار دارد مراجعه کنید خواهید فهمید که این تنها موضوعی نیست که شهرداری باید درباره‌اش توضیح بدهد.

ماجرا از این قرار است که یک سری ردیف بودجه در بخش جزئیات مصارف بودجه لایحه بودجه سال آینده وجود دارد که سؤال‌های زیادی به وجود می‌آورد. یکی از آنها ردیفی است به نام «پاداش اتفاقی» که در برابر آن ۴۵ میلیارد تومان بودجه قرار گرفته است. این ردیف به خودی خود سؤال بزرگی در ذهن ایجاد می‌کند اما وقتی رقم آن را با بودجه برخی امور مقایسه کنید این علامت سؤال بزرگ‌تر می‌شود. مثلاً بودجه‌ای که برای اجرای طرح شهر در دسترس‌پذیر در نظر گرفته شده و به پیاده محور شدن و در نهایت کاهش آلودگی هوای تهران منجر می‌شود، ۱۰ میلیارد تومان است یا برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری ۱.۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این را هم باید ذکر کرد که حقوق و پاداش و عیدی و مزایای کارمندان و کارگران ثابت و غیر ثابت شهرداری هم در ردیف‌های دیگر به طور دقیق مشخص شده است که همگی رقمی بسیار کمتر از ۴۵ میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.

این پایان ماجرا نیست ردیف‌های مشکوک دیگری هم در لایحه بودجه شهرداری تهران قرار دارد مثلاً کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی که در برابر آن هم ۴۰ میلیارد تومان ناقابل قرار گرفته است. اشخاص و مؤسساتی که نه به درستی مشخص است که چه کسانی هستند و نه مأموریتشان معلوم است که اگر مأموریت آنها مشخص بود و به شهرداری هم ارتباط پیدا می‌کرد، بودجه‌شان می‌توانست در ردیف مربوط به همان مأموریت قرار بگیرد و به عنوان یک ردیف خاص در لایحه بودجه ذکر نشود.

این دست ردیف‌ها در حالی در بودجه سال آینده شهرداری تهران گنجانده شده‌اند که مدت کمی از جنجالی نمی‌گذرد که کمک مالی شهرداری منطقه شش به یکی از هیئت‌های مذهبی به پا کرد. در آن موقع مسئولان شهرداری و شورای شهر اعلام کردند که چون پرداخت مبلغ یک و نیم میلیاردی به این هیئت یکی از مصوبات شورای شهر سابق بوده شهرداری باید به آن عمل می‌کرده است. این ماجرا باعث شد که این تصور به وجود بیاید که در بودجه سال ۹۷ شهرداری دیگر از این خبرها نخواهد بود اما ما مرور لایحه بودجه می‌شود فهمید که بسیاری از این کمک‌ها هنوز در دستور کار قرار دارند. کمک‌هایی که به گفته خود اعضای شورای شهر به مأموریت اصلی شهرداری تهران مربوط نمی‌شوند و در شرایطی که همه از کمبود اعتبار برای انجام وظیفه اصلی شهرداری دم می‌زنند، وجودشان عجیب به نظر می‌رسد.

محمود میرلوحی که یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران است و به گفته خودش بررسی بودجه این روزها وقتش زیادی از او و همکارانش گرفته، در مورد این ردیف «پاداش اتفاقی» و «کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی» می‌گوید: «هنوز به این بخش‌ها نرسیده‌ایم اما اگر برسیم شهرداری باید روشن کند که منظور از این ردیف‌ها چیست و اگر در رابطه با وظایف شهرداری و در نهایت به نفع شهر نبود به راحتی از کنار آنها عبور نمی‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «این وعده را به مردم می‌دهم که اعضای شورای شهر حافظ منافع آنها هستند و در مورد روند بررسی لایحه بودجه هم به آنها گزارش خواهیم داد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.