خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته تشکیل "نیروی ضربت اینترنت کوبا" را با هدف "جستجوی فرصت‌ها برای توسعه دسترسی اینترنت و رسانه‌های مستقل" در این کشور حوزه کارائیب اعلام کرد. این گروه امروز (چهارشنبه) برای اولین بار تشکیل جلسه داد.

این ابتکارعمل آمریکا در کوبا هم مورد مخالفت دولت هاوانا قرار گرفت که آن را "خرابکاری" دانست و هم نهادهای بسیاری که انتظار می‌رفت در آن کمک‌رسانی کنند، را مورد انتقاد قرار دادند.

الین دیاز ۳۲ ساله که در سال ۲۰۱۵ سازمان "پریودیسمو دی باریو" متمرکز بر محیط زیست را تاسیس کرد، گفت: این مساله نه تنها تنش‌های بیشمار در موقعیت سیاسی کشورمان را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند به اعتبار این رسانه مستقل لطمه بزند.

گروه‌های کوبایی دیگری هم در سال‌های اخیر به دنبال توسعه اینترنت و رسانه‌های اجتماعی و آزادی‌های اقتصادی، اقدام به ایجاد شماری سایت‌ خبری در کوبا کردند. گرچه رسانه‌های خصوصی پیشتر خلاف قانون اساسی کوبا بودند اما طبق اصلاحات، این رسانه‌های جدید تا زمانی که "ضد انقلاب" نباشند قادر به فعالیت هستند. این اصطلاحی است که دولت کوبا علیه مخالفان و کسانی که برای تضعیف آن تلاش کنند به کار می‌برد.  

علاوه بر این، سایت‌های حامی دولتی به محض اعلام موضع وزارت خارجه آمریکا پایگاه‌های مستقل را به نوعی هدف انتقاد قرار دادند که گویی آنها محصول سیاست آمریکا هستند.

خوزه یاسان نیوز، مدیر ۳۰ ساله "ال توک" پایگاه آنلاینی که بر کارآفرینی و شهروندی تمرکز دارد گفت: هدف آنها این است که با ارتباط دادن ما به دشمنان حضورمان را در جامعه کوبا به حداقل برسانند. پس از احیای مناسبات کوبا-آمریکا در سال ۲۰۱۴ جامعه مدنی شکوفا شد. اما اقدامات ترامپ برای عقب‌گرد در ایجاد روابطی که باراک اوباما مسبب آن بود، اثر معکوس می‌گذارد.

میگوئل الاندرو هیز که برای سایت لا خوون مطلب می‌نویسد، با انتشار نامه‌ سرگشاده اعتراضی علیه وزارت خارجه آمریکا گفت: هدف از سیاست ترامپ ویرانی و ساقط کردن دولت کوباست. ما با این کار مخالفیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.