محمدجواد‌آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌با اشاره به وضعیت حال حاضر ایران در منطقه، گفت : جمهوری اسلامی ایران در منطقه و داخل کشور دارای اقتدار است و بدون حضور ایران مسائل منطقه حل نمی‌شود.

آذری جهرمی تصریح کرد : تلاش های بسیاری در سال های اخیر برای حذف ایران از روندهای منطقه انجام شد که البته نتوانستند و این نشان ار اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطق است.

وزیر ارتباطات به وضعیت رشد و پیشرفت در رژیم گذشته ایران اشاره کرد و گفت : در آن زمان ما حرفی برای گفتن نداشتیم اما در حال حاضر در صنایع نفت ، پتروشیمی ، هسته‌ای ، نانو و بایو تکنولوژی حرفی برای گفتن داریم .

وی با بیان اینکه البته اشکالات و چالش هایی در جامعه وجود دارد، افزود : این طبیعی است که هر چه جامعه بزرگتر شود مشکلات آن نیز بزرگتر می شود که باید برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگر از سخنان خود که در جمع مدیران استانی استان خراسان جنوبی عنوان می شد به مشکل کم آبی در کشور و این استان اشاره کرد و گفت: دولت در این حوزه برنامه ریزی خاصی دارد و با اختصاص ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و ۱/۵ میلیارد دلار از منابع بانک ها به اشتغال در روستاها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد : با بخشی از این اعتبارات و با تکنولوژی های جدید و هوشمند سازی می توانیم سیستم های آبیاری نوین را در روستاها توسعه دهیم .

جهرمی با اشاره به استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا برای هوشمند سازی آبیاری‌ها ، گفت : در همین راستا پروژه هایی در استان فارس و اردبیل به صورت آزمایشی انجام شد که تا ۵۰ درصد در آب صرفه جویی را نشان داد و در مصرف برق نیز صرفه جویی خوبی شد.

آذری جهرمی به وضعیت اشتغال در حوزه فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت : فناوری اطلاعات در حوزه خدمات نقش بارزی و این فضا نیاز به خلاقیت دارد که این خلاقیت هم در مغز جوان مومن ، انقلابی ، فعال جمهوری اسلامی است که این جوانان برای ایجاد این خلاقیت نیاز به فضا و اتمسفر دارند.

جهرمی با تاکید به اینکه اتمسفر و اکوسیستم کسب و کارهای نو پا باید در کشور ایجاد شود ، افزود : این کسب و کاره در کنار دانشگاه ها رونق می‌گیرند.

وی تصریح کرد : تاکنون با فرآهم شدن زیرساخت ها در سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال ۱۵۰ هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است که با تقویت مراکز رشد و توانمند سازی و ایجاد قوانین ، جوانان ما می توانند اقتصاد فضای مجازی را از آن خود کنند.

جهرمی تاکید کرد :ایران در شاخص خلاقیت و راه اندازی کسب و کار ۳ برابر کشورهای منطقه خاورمیانه و ۲ برابر متوسط دنیا است و چه گنجی بالاتر از این وجود دارد.

وزیر ارتباطات‌و فناوری اطلاعات با بیان این که پروژه هایی که امروز در استان خراسان جنوبی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: تمام شهر های این استان به نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه مجهز شدند و  همچنین برای ۳۱۰ روستا امکان دسترسی به خدمات نسل دوم ایجاد شده است‌و ۱۸۲ روستا همزمان از شبکه های ایرانسل و همراه اول استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ روستای بالای بیست خانوار از ۸۷۴ روستای این استان امکان ارتباطی ندارد، به مدیر عامل  مخابرات ایران تاکید کرد:‌تا شهریور ماه سال آینده مشکلات ارتباطی روستاهای کمتر برخوردار این استان برطرف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.