مدیرکل هواشناسی استان قم، در پاسخ به این پرسش که "آیا پدیده هارپ در خشکسالی های اخیر موثر است یا خیر؟" و در خصوص تاثیر این فناوری بر اقلیم و طبیعت، اظهار داشت: فناوری هارپ در ارتباط با موضوعات مخابراتی می‌باشد و تاثیر آن بر شرایط آب و هوایی و طبیعت خاورمیانه و ایران در حد صفر است.

وی افزود: هارپ یک برنامه تحقیقاتی می باشد که در شمال امریکا در حال اجراست و هدف اصلی این برنامه، بررسی دقیق تر تاثیر "یون سپهر" بر امواج رادیویی و سامانه‌های مخابراتی زمین و فضاست.

زارع درباره "یون سپهر" توضیح داد: یون سپهر یکی از لایه های جوی در ارتفاع ۶۰ تا ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین است، که یون ها در آن متمرکز شده است و این لایه، امکان برقراری ارتباط رادیویی را به نقاط دوردست جهان فراهم می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان قم تصریح کرد: این لایه جوی همچون آینه، امواج مخابراتی ارسال شده از یک نقطه در سطح زمین را به سایر نقاط بازتاب می‌دهد.

وی افزود: ضخامت یون سپهر در طول شبانه‌روز تغییر می‌کند و در هنگام روز با تابش خورشید به ضخامت آن افزوده و در شب هنگام، از مقدار آن کاسته می‌شود که این تغییرات دریافت امواج رادیویی نقاط دور دست را در شب راحت تر می‌کند.

زارع تصریح کرد: با توجه به میرایی امواج و فاصله دور نقطه عملیات هارپ(آلاسکا) از خاورمیانه و ایران و ابعاد بسیار بزرگ سامانه‌های جوی، تاثیر احتمالی هارپ بر آب و هوای ایران در حد صفر خواهد بود .

مدیرکل هواشناسی استان قم در پایان گفت: خوب است از شایعه پراکنان بپرسیم اگر پدیده هارپ در تغییر اقلیم ایران کاربرد دارد آیا هوشمندانه‌تر نیست که آمریکا با صرف هزینه و توان کمتر، مانع طوفان‌های ویرانگری شود که  سالی چند بار بعضی از نقاط آمریکا را با آسیب های جانی و مالی جدی مواجه می‌کند؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.