دینا روراباکر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با ارسال یادداشتی برای پایگاه خبری تحلیلی «نشنال اینترست» بار دیگر از آشوب‌های اخیر در ایران حمایت کرد.

وی که پس از حمله عناصر داعش به مجلس شورای اسلامی نیز علنا به تمجید از این اقدام پرداخت، در یادداشت خود مدعی شده است: همانطورکه بسیاری از مخالفان شوروی سابق، دونالد ریگان را به عنوان یک متحد واقعی می‌شناختند، معترضان ایرانی نیز امروز همان دید را نسبت به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا دارند.

روراباکر که سابقه نوشتن متن سخنرانی برای ریگان را نیز در کارنامه خود دارد، در ادامه یادداشت خود می‌گوید: زمانی که درباره مخالفان ضد شوروی برای ریگان سخنرانی می‌نوشتم، از خطراتی که متوجه مخالفان استبداد شوروی بود، آگاه بودیم اما آنها به این اطمینان خاطر نیاز داشتند که در این مبارزه تنها نیستند و دیگر کشورهای جهان به شجاعت آن‌ها در این مبارزات و احتمال حبس یا حتی مرگ آنها واقف هستند.

در ادامه یادداشت او آمده است: دولت اوباما اعتراضات سال ۲۰۰۹ در ایران را نادیده گرفت اما برخلاف او، دولت ترامپ از وقوع اعتراضات اخیر در این کشور کاملا حمایت کرد. همچنین ماه گذشته نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل هم ایران را به خاطر حمایت از حوثی‌ها (انصارالله) در یمن محکوم کرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دولت ترامپ با حمایت از معترضان در ایران، از تغییر حکومت در ایران استقبال می‌کند. همچنین در اوایل این ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی موسسات بزرگ ایرانی را که در برنامه‌های موشک بالستیک این کشور نقش دارند، وارد لیست تحریم کرد.

روراباکر در ادامه یادداشت خود می‌گوید: «شبکه خبر فارسی‌زبان صدای آمریکا و رادیو فردا ابزارهای مهمی هستند تا به معترضان ایرانی این اطمینان را بدهند که از بالاترین میزان حمایت دولت آمریکا برخوردارند. همچنین فناوری‌هایی مانند فایر چت و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند نقش چشمگیری در این اعتراضات داشته‌اند. آمریکا باید نهایت سعی خود را به کار گیرد تا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را برای معترضان ایرانی فراهم کند.»

این نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در بخش دیگری از یادداشت خود با بیان اینکه دولت ترامپ باید دکترین ریگان در حمایت از مخالفان شوروی سابق را برای مقابله با حکومت ایران در پیش بگیرد، گفته است: «دولت آمریکا به ویژه با حمایت از گروه‌های قومی-مذهبی از جمله کردها، آذری‌ها، بلوچ‌ها و فارسی‌زبانان مخالف حکومت باید به دنبال استقرار یک نظام جدید در ایران باشد.»

به گفته وی، با نزدیک شدن به ضرب الاجل بعدی ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره اعمال دوباره تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، مخالفان در ایران نقش تعیین‌کننده ای در سیاست‌های اساسی آمریکا خواهند داشت.

روراباکر در انتهای یادداشت خود آورده است: «در ماه اکتبر وقتی ترامپ قصد خروج از برجام را داشت بسیاری از دوستان و متحدان ما، آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دادند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و ما از متحدان خود می‌خواهیم از مخالفان حکومت در ایران حمایت کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.