عباس کشاورز ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد اظهار  داشت: بر اساس بررسی برآوردها، مقدار ضایعات محصولات کشاورزی مشخص‌شده و اقدامات مناسبی برای مطالعه در این زمینه انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه در چهار سال گذشته بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف صادرشده است افزود: مقدار صادرات پسته با ۱.۱ میلیارد دلار بیشترین ارزش را داشته و مقدار صادرات خرما با ۱۴۰ هزار تن در رتبه دوم و صادرات کشمش در رتبه سوم قرار دارد.

معاون وزیر کشاورزی عنوان کرد: در ایران سالانه ۳۰۰ میلیون دلار زعفران صادر می‌شود و سایر گیاهان دارویی نیز ۱۲ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سم در کشور ثبت‌شده است خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها محصولات کشاورزی کشور ناسالم نیست اما لازم است در راستای ارتقا و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی اقدام شود.

وی بیان کرد: کودهای خطرناکی در بازار وجود ندارد و بازار کود در ایران دائماً رصد شده و دستگاه قضایی با متقلبان به‌شدت برخور‌د می‌کند، سال گذشته نیز ۲۵۰ نمونه از کودهای دولتی گرفته‌شده و کماکان شاهد بهبود وضعیت در این زمینه هستیم.

کشاورز تصریح کرد: متأسفانه بازارهای پولدار را ازدست‌داده‌ایم و سهممان در اتحادیه اروپا کاهش‌یافته ولی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در عراق، محصولات کشاورزی به این کشور صادر می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین محصولات زراعی در کشور خربزه، هندوانه، خیار، سبزیجات، ۶۰۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۷۰۰ هزار تن گوجه است و ۲۵ درصد گندم‌های تولیدی کشور کیفیت جهانی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.