مجتبی خسروتاج عصر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان گلستان اظهار داشت: صادرات نیازمند حمایت جدی است و دولت نتوانسته حمایت‌های لازم را از صادرکنندگان داشته باشد.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع درآمدی و برخی حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، شاهد کمبودها و کسری‌ها در بخش‌های دیگر هستیم که همین مسئله دست دولت را برای حمایت می‌بندد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: سرمایه انسانی و تجربه نیروهای انسانی مهم‌ترین سرمایه ماست که باید از آن به نحو درستی بهره ببریم.

وی با بیان اینکه باید به سرمایه فکری جوانان تکیه شود، گفت: هرچند اگر سرمایه فیزیکی در برخی جاها کم باشد سبب کندی حرکت می‌شود اما سرمایه اصلی همان سرمایه انسانی است. مطمئن باشید اگر اقدامات ما دارای پشتوانه کارشناسی باشد تولید رقابت‌پذیر می‌شود و برگشت سرمایه نیز رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: آنچه که من امروز در استان گلستان دیدم چه در مرز اینچه‌برون و چه در واحدهای تولیدی، این را نشان می‌دهد که صادرات نیازمند ظرفیت‌سازی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این ظرفیت‌سازی‌ها صرفا فیزیکی یا در تولید یا کالا نیست، بلکه حتی می‌توان در بخش خدمات هم این ظرفیت‌سازی‌ها انجام شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیتی که در اینچه‌برون برای ترانزیت و صادرات کالا شکل گرفته اگر بر آن متمرکز شویم، می‌توانیم در تجارت و تعامل با برخی از کشورهای همسایه موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم.

خسروتاج اظهار داشت: نباید انرژی‌های خود را پراکنده خرج و هزینه کنیم، اگر اینچه‌برون را به عنوان قطب توسعه ترانزیتی در استان گلستان مطرح و نواقص آن را برطرف کنیم می‌توانیم به افزایش ترانزیت و صادرات امیدواری زیادی داشته باشیم.

وی گفت: ظرفیت‌سازی در بخش خدمات، بنگاه‌ها و نوآوری لازم است. امروز شاهد هستیم که کسب و کارهای جدید در دنیا در حال رشد و توسعه است اما هنوز یکی از مشکلات ما اینست که بر روی نوآوری کار نمی‌کنیم. اگر روی یک کالا متمرکز شویم و نوآوری و خلاقیت در تولید نداشته باشیم، رقبا به زودی وارد صحنه می‌شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: چرخه عمر محصول اگر در گذشته ۶ سال بود اکنون به ۶ ماه رسیده و اگر به دنبال نوآوری نباشیم دچار مشکل خواهد شد. در بخش محصول، خدمات، فرآیندها و فضای کسب و کار باید به دنبال خلاقیت و نوآوری باشین زیرا می‌تواند زمینه‌های رشد و اشتغال را فراهم کند.

خسروتاج با بیان اینکه باید برخی ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان متمایز از دیگر استان‌ها مورد توجه و تأکید قرار بگیرد، افزود: در این استان  باید برروی  یک یا چند رشته مشخص مجهز شویم. این استان می‌تواند به عنوان قطب ترانزیت با کشورهای آسیای میانه جایگاه خوبی پیدا کند اما این کافی نیست و باید در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف هم ورود کرد.

وی بیان داشت: نمایندگان مجلس در هفته‌های گذشته که بحث بودجه مطرح بوده مشکلات بخش صادرات را بررسی کردند. در دولت نهم و دهم تعهداتی بوده که عمل نشده و نمایندگان برخی بندهایی گذاشتند که اگر مصوب شود می‌تواند به صادرکنندگان کمک کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده تا با اسناد خزانه دولتی بشود بخشی از طلب‌های صادرکنندگان از دولت پرداخت کرد.

وی گفت: همچنین پیش بینی شده تا مشوق‌هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود که این مشوق‌ها در زمینه آموزش، پذیرش هیئت‌ها، بازاریابی و غیره خواهد بود.

خسروتاج افزود: اگر بخواهیم به صورت معقول از صادرکنندگان حمایت کنیم نیاز به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که حدود ۲ درصد کل درآمدهای صادراتی ماست. اگر بتوانیم این کمک را داشته باشیم می‌توانیم مشابه رقبای خود از صادرات حمایت کنیم.

وی بر تنوع‌بخشی محصولات صادراتی و ظرفیت‌های این بخش تأکید کرد و گفت: باید در مسیر متنوع‌سازی در تولید و خدمات حرکت و تلاش کنیم تا در سال‌های آینده اقلام بیشتری در سبد صادراتی ما قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.