کاظم جلالی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بیان ارزیابی خود در خصوص برخی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پرداخت و اظهار داشت:‌ مردم طبعاً مطالباتی دارند که عمده آنها در مقطع کنونی در بخش اقتصادی و معیشتی متمرکز است.

*دولت و مجلس حتما باید مطالبات مردم را با جدیت تمام پیگیری کنند

وی افزود: دولت و مجلس حتما باید این مطالبات را با جدیت تمام پیگیری کنند؛ به هر حال درست است که امروز تورم تک‌رقمی و یا نزدیک به عدد 10 شده است اما آنچه مردم به صورت روزمره مصرف می‌کنند متأسفانه دچار افزایش قیمت بسیاری شده است لذا حتماً باید کنترل جدی نسبت به معیشت مردم انجام شود.

*مشکل سپرده گذاران موسسات مالی در مجلس در حال پیگیری است/بانک مرکزی به اقدامات خود سرعت بخشد

جلالی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری‌های مجلس درباره مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری نیز خاطرنشان کرد: آخرین اقدام این است که بسیاری از اموالی که این مؤسسات دارند باید شناسایی شده و اموال مردم به آنها برگردد؛ البته تاکنون میزانی از اموال و دارایی‌ها را به سپرده‌گذاران بازگردانده‌اند. اما در هر صورت بانک مرکزی باید در ادامه این روند با سرعت پیش برود تا مردم به دارایی‌های خود برسند ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که این روند پیگیری می‌شود تا ان‌شاء الله مردم بتوانند به دارایی‌های خود برسند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این رابطه هم دولت و مجلس تاکنون تلاش‌های خوبی داشته‌اند که امیدواریم این تلاش‌ها استمرار پیدا کند تا مردمی که در این خصوص مطالباتی دارند بتوانند مطالبات خود از این مؤسسات مالی دریافت کنند.

*شاخص های اشتغال پایدار و برنامه های آن باید در بودجه مشخص باشد

رئیس فراکسیون مستقلان ولایی برهمین اساس به موضوع اشتغال و به ویژه اشتغال جوانان تحصیلکرده نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد این موضوع مقوله بسیار مهمی است که هم دولت در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات خوبی را برای این امر دیده و هم نیازمند یک برنامه‌ریزی است که در این رابطه صرف تخصیص اعتبار کافی نیست چرا که باید شاخص‌های اشتغال و برنامه برای آن به ویژه اشتغال پایدار کاملاً مشخص باشد.

*افزایش حامل های انرژی یک درصد از اشتغال را در کشور کاهش می دهد

وی در بحث مربوط به افزایش قیمت‌ها هم تصریح کرد: بنده قائل به این هستم که علی‌رغم دولت اراده کرد تا در بخش‌هایی افزایش قیمت‌هایی وجود داشته باشد اگر چه مصارف آن را برای امر اشتغال اختصاص داده است اما نباید امسال حامل‌های انرژی را گران کنیم؛ من فکر می‌کنم از مجموعه گران کردن حامل‌های انرژی دولت حدود 17 هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کرده است که این در بخش‌های دیگر بودجه قابل جبران است و طبعاً گرانی بنزین، گازوئیل و سایر حامل‌های ا انرژی می‌تواند تورم‌زا باشد، حتی مرکز پژوهش‌ها براساس بررسی‌های خود اعلام کرد که این گرانی می‌تواند به نوعی یک درصد از اشتغال را هم در کشور کاهش دهد.

*نمی گذاریم قیمت ها افزایش یابد

جلالی ادامه داد: لذا من فکر می‌کنم یک اراده جدی در مجلس باید وجود داشته باشد که ما امسال یک تنفس دهیم و نگذاریم قیمت‌ها گران شود؛ ضمن اینکه به هر حال درآمد دولت از ناحیه هدفمندی یارانه‌ها درآمد متناسبی است که فقط باید برای مصارف آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

*گرانی بنزین تورم‌زا خواهد بود

«بخشی از این هدفمندی یارانه‌ها که در آیتم‌‌های مصارفی گذاشته شده است نه اینکه مربوط به بودجه امسال باشد، در بودجه سال‌های قبل هم بوده که چندان مناسب نیست و برآورد ما در مرکز پژوهش‌ها این است که بالای 80 هزار میلیارد تومان از ناحیه هدفمندی یارانه‌ها کسب درآمد می‌شود. البته بخشی از این به صورت یارانه مستقیم به مردم داده و بخشی هم به صورت یارانه غیرمستقیم انجام می‌شود به عنوان مثال خرید قیر و یا کمک به توانیر و نیروگاه‌های تولید برق و سایر آنها. ولی می توان اینها را به نوعی مدیریت کرد.»

*دولت بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها کسب درآمد می‌کند

وی در همین رابطه عنوان کرد که من فکر می‌کنم حتماً در این خصوص باید مجلس شورای اسلامی ملاحظات جدی را لحاظ کند و به مردم هم این اطمینان را می‌دهیم که ما در مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر این هستیم گرانی ایجاد نشود و بتوانیم هم راههای برای افزایش درآمد دولت پیدا کنیم که ما در مرکز پژوهش‌ها برخی پیشنهادها را در این خصوص داده‌ایم که می‌توان درآمد دولت را بدون تکیه بر گران کردن حامل‌های انرژی و تکیه بر جیب مردم درآمد دولت را افزایش داد. یعنی راههایی وجود دارد که ما آنها را به رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کرده‌ایم.»

* به مردم اطمینان می‌دهیم در مجلس به جد پیگیر هستیم گرانی ایجاد نشود

رئیس مرکزی پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از طرفی هم به نظر می‌رسد باید یک فضای گشایشی را برای مردم ایجاد کنیم هم در بحث مربوط به تورم که مردم آرامش بیشتری را بینند و هم در بحث مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری؛ که این مشکل را هم باید با سرعت دولت، مجلس و بانک مرکزی حل کنند همچنین درباره بحث اشتغال هم باید تلاش شود.

*دشمنانی داریم که اساساً با تمدن ایرانی - اسلامی مخالف هستند

جلالی با اشاره به اینکه امیدواریم مردم ما قدر امنیت و این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را بدانند، تصریح کرد: در این تردید نکنیم که ما دشمنانی در داخل منطقه و عرصه جهانی داریم که اینها اساساً با تمدن ایرانی - اسلامی کاملاً مخالف هستند. ملت ایران ملت متمدنی است که مطالبات خود را در چارچوب قانون و با رشادت و در عین حال با وقار، طمأنینه و اخلاق مطرح می‌کنند.

*مردم ایران مطالبات خود را در چارچوب قانون و اخلاق بیان می کنند

وی برهمین اساس افزود: ملت ایران استراقی بین خود و مسئولان‌شان نمی‌بینند چرا که مسئولان از خود مردم هستند و امیدواریم که هیچکس تحت تأثیر برخی القائاتی که دشمنان این مرز و بوم انجام می‌دهند قرار نگیرد و بتوانیم با هم و در کنار هم و برای هم زندگی مسالمت‌آمیز و در عین حال به سمت آینده خوبی را برقرار کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.