علی صوفی در ارتباط با ضرورت توجه به مطالبات مردمی توسط مسئولین، اظهار کرد: مردم اساس نظام هستند و ارکان نظام هم توسط مردم انتخاب می‌شوند. همانطور که در جریان انتخابات، جریان‌های مختلف سیاسی و احزاب به دنبال جلب نظر مردم هستند، پس از انتخابات نیز باید تلاش شود تا مطالبات مردم تحقق پیدا کند. به طور مستمر باید به مردم توجه کرد، نه اینکه فقط در یک مقطع کوتاه نظرات مردم را مورد توجه قرار داد و سپس با قرار گرفتن در پشت میزهای مدیریت آنها را به فراموشی سپرد. 

 

وی یادآور شد: در قانون اساسی آمده است که باید همواره بستری برای بیان مطالبات و اعتراضات مردمی فراهم باشد و مسئولین اجازه دهند تا مردم حرف‌هایشان را بزنند. در همین قانون اساسی هم آمده است که مسئولین باید توجه داشته باشند تا اعتراضات از حالت مسالمت‌آمیز خارج نشود و برای اینکه به سمت امنیتی شدن نرود راه‌حل‌هایی پیش‌بینی کنیم. پیش‌بینی چنین راه‌حل‌هایی بر عهده نهادهایی همچون شورای عالی امنیت و شورای تامین است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: مردم به صورت غیرسیستمی و تصادفی به خیابان‌ها نیامدند بلکه از قبل با توجه به مطالبات‌شان چنین وضعیتی قابل پیش‌بینی بود. به طور مثال وقتی قانون وضع می‌شود که حقوق بازنشستگان با شاغلین برابر باشد و شورای نگهبان آن را رد می‌کند، آه از نهان مردم بلند می‌شود.

صوفی گفت: ‌در این میان فرافکنی هم زیاد می‌شود. اصل موضوع این است که باید به مطالبات بحق مردم توجه کرد حالا در زمانی که مردم از طریق اعتراض مطالبات خود را پیگیری می‌کنند نمی‌توانیم از بیگانگان و سودجویان انتظار داشته باشیم تا به نفع خود سوء استفاده نکنند. ما باید خودمان شرایط را طوری مهیا کنیم که هم به خواسته‌های مردم توجه شود و هم بحرانی پیش نیاید.

هیچ کس با ساختارشکنی موافق نیست 

نامه نیوز نوشت:

سیدحسین نقوی حسینی درباره اعتراضات و تجمعات اخیر گفت: در نظام جمهوری اسلامی، قانون مند حرکت می کنیم و اعتراضات هم بایستی در چارچوب قانون باشد، مثل همه جای دنیا. این اعتراضات می توانند از وزارت کشور مجوز هم بگیرند و حتی معتقدم محلی برای این نوع اعتراضات مشخص شود و به مردم هم اطلاع رسانی کنند. همانطور که جلوی مجلس هم می آیند.

وی افزود: بالاخره مجلس خانه ملت است و از قشرها و گروه های مختلفی می آیند و شعار می دهند و اعتراض خود را می گویند و متقابلاً نمایندگان هم حرف آنها را می شنوند. در چارچوب قانون و مقررات بایستی زمینه برای شنیده شدن اعتراض مردم، فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طبیعی است که هیچ کس با ساختارشکنی موافق نیست و هیچ کس دلش نمی خواهد از این فضا، بیگانگان بهره برداری کنند. سال هاست که علیه ایران اقدامات خصمانه انجام می دهند، تحریم می کنند، به ملت ایران توهین می کنند؛ ایران قربانی تروریسم است و ۱۷۰۰۰ شهید ترور دارد. بنابراین اجازه ندهیم که دشمنان بهره برداری کنند.

سیاست‌های دولت شکاف طبقاتی را افزایش داد

 

تسنیم نوشت:

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات مردم در برخی از شهر‌ها، گفت: امروز ما با مردم در مبارزه با بی‌عدالتی، فساد، اشرافیگری همراه و هم مسیر هستیم.  مردم نسبت به برخی از عملکرد‌ها اعتراض دارند که این اعتراضات هم به جا است، این اعتراضات در داخل نظام شکل و انجام می‌پذیرد و در جهت تقویت نظام است.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: البته هر حرکت مردمی که انجام می شود، عده‌ای مترصد این هستند که در داخل این صفوف فشرده حضور پیدا کنند و برنامه‌های خودشان را دنبال کنند؛ آنها با اصل نظام مشکل دارند لذا مردم باید مراقب این سوء استفاده کنندگان باشند. هم ما همراه مردم هستیم و هم این سخنان مردم سخنان به حقی است اما هم ما و هم مردم، همه مراقب هستیم که کسانی در این حرکت مبارزه با فساد و بی‌عدالتی نتواند سوء استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران هم از حرکت‌های اصلاح‌خواهی، عدالت‌خواهی و مبارزه با زیاده‌طلبی‌ها استقبال می‌کند، تصریح کرد:لذا باید این حرکت‌ها را به فال نیک گرفت و باید همه توان دولت، مجلس و مسئولان نهاد‌ها در مسیر رفع این مشکلات باشد. سیاست‌های اقتصادی دولت متاسفانه شکاف طبقاتی را بیشتر کرده است، نگاه اقتصادی دولت، اقشار کم‌درآمد را در سختی قرار داده است؛ ما باید بدانیم که حذف هم زمان یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ظلم است.

حاجی‌بابایی با اعلام اینکه در بودجه سال ۹۷ کوچکترین توجه‌ای به حقوق‌های نجومی نشده و همه چیز روی بحث یارانه‌ها متمرکز شده، ادامه داد: این موضوعات سبب نگرانی مردم و اینها برای مردم قابل تحمل نیست. ما باید حقوق‌های نجومی را کنترل کنیم، ما باید عدالت خواهی را افزایش دهیم، ما باید فاصله طبقاتی را کاهش دهیم و ما باید در مسیر خواسته‌های ملتی با خون دل خوردن و دادن فرزندانشان این انقلاب را تا امروز به اینجا رسانده‌اند حرکت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.