برای مقابله با هر سناریوی آمریکا درباره برجام آماده‌ایم

پیش‌بینی به مراجع ذی‌ربط داده شده است و آن را به هیات نظارت بر برجام ارائه کردیم. » او همچنین تصریح کرد: «ما برای هر شرایطی که آمریکا بخواهد انجام دهد پیش‌بینی و آمادگی داریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.  » اشاره عراقچی به مواضع اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر نقض احتمالی برجام است که البته با واکنش مقامات اروپا روبه‌رو شده است. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته میلادی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد و کنگره ایالات‌متحده باید درخصوص تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.

از همین رو عراقچی درادامه جلسه با نمایندگان مجلس، به تشریح اقدامات وزارت خارجه درباره برجام پرداخت و گزارشی نیز از بدعهدی آمریکا در مورد توافق هسته‌ای به نمایندگان ارائه کرد. معاون وزیر خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه روزانه به مقامات نظام درباره برجام گزارش می‌دهد، گفت ما برای هر شرایطی که آمریکا بخواهد درباره برجام انجام دهد، پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و آمادگی برای هر سناریویی را داریم. پیش از سخنان عراقچی سید‌حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی از روند اجرای برجام را قرائت کرد که در ادامه عباس عراقچی بعد از قرائت سومین گزارش ۶ ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای برجام پرداخت و با اشاره به اینکه در این گزارش گشایش‌ها و بدعهدی و نقض عهد ازسوی دولت آمریکا به‌خوبی تشریح شده است، گفت: «در ۲۱ ماه گذشته وزارت خارجه در اجرای قانون مجلس ۷ گزارش سه ماهه از گشایش‌ها و پیشرفت‌ها از اجرای برجام، چالش‌ها مشکلات و نقاط ضعف ارائه کرد که در این گزارش‌های هفت‌گانه تلاش شد تصویری واقعی نسبت به شرایط ارائه شود. »

بزرگ‌ترین چالش در اجرای برجام

به گفته وی بزرگ‌ترین چالش ما در اجرای برجام و بعد از اجرایی شدن آن تاکنون سوء‌نیت آمریکا است که برای همه بسیار مشخص و روشن است.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: «آمریکا موظف است تعهدات و تکالیفش را نسبت به برجام انجام دهد، اما همواره نسبت به ایران سوء‌نیت داشته و از انجام تکالیفش سر باز زده است. موضوعی که فقط ربطی به دولت فعلی ندارد و در دولت قبلی آمریکا چنین شرایطی را شاهد بودیم، البته واقعیت آن است که این موضوع در دولت جدید شدت بیشتری گرفته است و موارد نقض عهد و بد عهدی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. موضوعی که در گزارش هفتم وزارت خارجه به‌صورت مفصل به آن پرداخته شده است. » معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: «آمریکایی‌ها در شرایطی به نقض عهد و پیمان شکنی در اجرای برجام می‌پردازند که معتقدند برجام امتیازات زیادی به ایران داده است و می‌خواهند با اجرا نکردن این توافق منافع ایران کاهش پیدا کند. » از همین رو اقداماتی همچون اضافه کردن افراد به لیست تحریم‌ها، اظهارات خلاف واقع ترامپ آن هم برخلاف بند ۲۸ برجام و اقدامات غیر متعارف دیپلماتیک را شاهدیم که همه متعارض با روز، مفاد و متن برجام به‌ویژه بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ است.

وی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال ایجاد فضای منفی علیه ایران است، گفت: «آمریکا می‌خواهد با اقداماتش اجازه ندهد بانک‌های اقتصادی در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند و نگرانی برای آنها به‌وجود آید. »

به گفته عراقچی وزارت خارجه در طول ۲۱ ماه گذشته در ۷ گزارش تمام موارد را ثبت کرده و به مجلس ارائه داده است. همچنین وزیر خارجه در ۱۰ نامه به خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام و کمیسیون مشترک برجام این موارد را اعلام کرده است. در ماه‌های گذشته نیز تک‌تک موارد نقض‌، بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا ثبت شده تا در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شود.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین اظهار کرد:« حرکات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا علیه برجام با یک مقابله جهانی علیه این حرکات روبه‌رو شده است. آمریکا در شرایطی اقداماتی علیه ایران، برجام و مردم ایران انجام می‌دهد که در انزوا قرار گرفته، چون بقیه اعضای ۱+۵ یعنی روسیه، چین به‌ویژه کشورهای اروپایی به‌طور صریح و مشخص با سیاست‌ها و بدعهدی‌ها و تخلفات آمریکا مخالفت کرده‌اند و هر تلاش آمریکا در این باره از سوی سایر اعضای ۱+۵ مردود شناخته شده است. »

وی تاکید کرد: «همه دنیا معتقدند که تنها ناظر و قاضی برجام آژانس است. ایران نیز به تعهداتش پایبند بوده که ۸ بار آژانس در گزارش‌هایش آن را تایید کرده است. » عراقچی با تاکید بر اینکه آمریکا در ضدیت با ایران و برجام است، گفت: «سیاست آمریکا برای مقابله با برجام ازسوی همه کشورها، مردود شناخته شده است که این از موفقیت‌های سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است. » به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عراقچی همچنین تاکید کرد: هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد درباره برجام ازسوی ما و گروه ۱+۵ کاملا مردود شناخته شده است. او تصریح کرد: «برنامه هسته‌ای ما در همه ابعادش ادامه دارد. » روز سه‌شنبه نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت وشرح کاملی از آخرین وضعیت لغو تحریم‌ها، ‌اجرای برجام و نقص عهدهای آمریکا ارائه کرد.