روزنامه الاخبار در ادامه نوشت: سعودی ها می خواستند در لبنان ابتکار عمل را در اختیار بگیرند و به همین علت نخست وزیر این کشور را که عنصر خودشان بود، ربودند و اکنون نشسته اند و شاهد از دست دادن بخش عظیمی از نفوذشان در لبنان هستند که در چندین دهه با سرمایه هنگفتی ایجاد کرده بودند. سعودی ها به این شکل متحدان خود را از دست دادند. اکنون دیگر نه روحانیون اهل سنت و نه نهادها و نه حزب القوات اللبنانیه و حتی اشرف ریفی وزیر سابق و خالد الضاهر نماینده مجلس لبنان و برخی نمایندگان عشایر عربی نیز دیگر برای سعودی ها نمانده اند.

متحدان طبیعی سعودی در لبنان درباره علل این اقدام سعودی علیه سعد الحریری دچار سردرگمی شده اند.

این روزنامه در بخش دیگری نوشت رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان با شخصیت و نقشی که ایفا کرد توانست اوج توجه سعودی را به لبنان جلب کند که این اقدام به سرمایه گذاری های بلند مدت در این کشور منجر شد. هیچ کس تصور نمی کرد روزی نیروهای امنیتی لبنان برای حفاظت از ساختمان سفارت سعودی در بیروت از بیم حمله تظاهرکنندگان وابسته به حزب المستقبل در اطراف این ساختمان مستقر شوند.

گفته می شود سعودی ها در بازنگری بحران اخیر، ثامر السبهان وزیر امور خلیج [فارس] را به عنوان بخشی از عامل شکست سنگین خود در لبنان شناسائی کردند زیرا طرح بازداشت حریری و وادار کردن وی به استعفا را او چیده بود.

گفته می شود دربار سعودی نزار العلولا را مامور رسیدگی به پرونده لبنان کرده است. هدف از انتصاب مشاور جدید در این زمینه به معنای وجود طرح تازه ای برای لبنان نیست بلکه وی قرار است اوضاع را تحت کنترل داشته باشد تا سعودی ها راهبرد تازه ای درباره لبنان تدوین کنند تا شاید بتوانند نفوذ از دست رفته خود را بازیابند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.