رونمایی از فرمانده پروژه ضدایرانی بن‌سلمان

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا، در پشت صحنه تمامی سیاست‌های ضدایرانی عربستان، وزیر امور کشورهای حوزه خلیج‌فارس عربستان، ثامر‌السبهان نقش‌آفرینی می‌کند. مدتی پیش از استعفای تعجب‌برانگیز سعدحریری از سمت نخست‌وزیری لبنان، السبهان در شبکه اجتماعی توئیتر خود تهدیداتی را علیه دولت لبنان، حزب‌الله و ایران مطرح کرده بود، تهدیداتی که موجب نگرانی لبنانی‌ها شد مبنی بر اینکه ممکن است کشورشان به خط مقدم نبرد آل‌سعود برای مقابله با ایران تبدیل شود. حدود سه ماه پیش از این اتفاق نیز السبهان در سفری که به بیروت داشت درخصوص قدرت گرفتن متحدان ایران در لبنان به نخست‌وزیر این کشور هشدار داده بود. در این باره به نظر می‌رسد استعفای سعد حریری که در چهارم نوامبر و از شبکه تلویزیونی دولتی عربستان اعلام شد، تاییدی برای این فرضیه باشد که تلاش‌های ضدایرانی عربستان قرار است کشور دیگری از خاورمیانه را به بی‌ثباتی بکشاند: این بار لبنان، کشوری که در نظام سیاسی خود از تقسیم قدرت مطلوبی بهره می‌برد. البته میانجی‌گری‌های فرانسه که متحد نزدیک عربستان سعودی و لبنان است باعث شد تا حریری پس از بازگشت به لبنان استعفای خود را به تعویق بیندازد.

گرچه ممکن است آل‌سعود در فشار آوردن بر حزب‌الله و معطوف ساختن توجهات بر قدرت گرفتن شبه‌نظامیان شیعه موفق بوده باشد، اما تحرکات سیاسی آنها در لبنان شکستی فاجعه‌بار بوده است که عواقب آن گریبان خود عربستانی‌ها را گرفته است. به گزارش «آسوشیتدپرس» در مرکز تمامی این اتفاقات، السبهان ۵۰ ساله قرار دارد. ماه مارس سال‌جاری السبهان به همراه شاهزاده محمد‌بن‌سلمان – کسی که چند ماه بعد و در جولای به‌عنوان ولیعهد عربستان معرفی شد – به واشنگتن سفر کرده بود. به عقیده کارشناسان این سفری بسیار مهم برای تحکیم روابط ریاض و دولت جدید آمریکا محسوب می‌شد. البته به‌نظر می‌رسد در سفر دیگری که السبهان به تازگی و اوایل ماه گذشته میلادی به واشنگتن داشت، شرایط بر وفق مراد پیش نرفت. چند روز پس از استعفای سعد حریری، السبهان با مقامات وزارت خارجه آمریکا، پنتاگون و شورای امنیت ملی کاخ سفید ملاقات کرد. براساس گزارش‌ رسانه‌های عربی و یکی از افراد حاضر که به‌شرط فاش نشدن نامش برخی نتایج این جلسات را فاش کرد، در این ملاقات‌ها، مقامات آمریکایی به‌جای حمایت از استعفای سعد حریری، با «خبرچین» خطاب کردن السبهان او را به‌خاطر این اتفاق سرزنش کردند و از او خواستند توییت‌های تحریک‌آمیزش را متوقف سازد. آمریکایی‌ها همچنین او را بازخواست کردند که چه کسی به او حق بی‌ثبات‌سازی لبنان را داده است آن هم در زمانی که واشنگتن از نیروهای نظامی این کشور حمایت می‌کند و این کشور میزبان بیش از یک میلیون پناهنده سوری است.

به ادعای «آسوشیتدپرس»، سیاست‌های جنگ‌طلبانه ضدایرانی ولیعهد ۳۲ ساله عربستان، عمدتا در السبهان تجسم و تقویت می‌شوند. این استنباط در هیچ کجا به اندازه حساب شخصی توییتری السبهان نمایان نیست. اندکی پیش از استعفای سعدحریری، السبهان در مصاحبه‌ای که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی لبنان داشت هشدار داد پیشرفت‌های غافلگیرکننده‌ای برای سرنگونی شبه‌نظامیان شیعی لبنان در راه است. او همچنین اعلام کرد دولت لبنان – به رهبری سعد حریری – با دولتی متخاصم توافق کرده است که به عربستان اعلان جنگ داده است. (اشاره او به نقش حزب‌الله در دولت لبنان است.) دیگر این کشور که تحت نفوذ حزب‌الله با عربستان اعلام جنگ کرده است، مقابله خواهد کرد. السبهان اغلب در کافی‌‌شاپ‌های منطقه اعیان‌نشین وردن لبنان با سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و صاحبان کسب‌وکارها ملاقات می‌کند.

در این رابطه یکی از افرادی که با او ملاقات داشته است در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی نیوز» می‌گوید: «او فرد کم‌حرفی است. او بیشتر گوش می‌کند تا بخواهد حرف بزند.»السبهان پس از گذشت بیش از ۲۵ سال از جنگ خلیج فارس، در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان اولین سفیر عربستان در عراق معرفی شد. اما پس از ۹ ماه فعالیت او به‌عنوان سفیر، دولت عراق از عربستان خواست تا فرد دیگری را جایگزین او کند. السبهان دولت عراق را متهم به عدم حمایت در برابر آنچه تهدید ترور از جانب شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران می‌خواند می‌کرد. او همچنین از دولت عراق خواسته بود تا گروه‌های شبه‌نظامی شیعی را از ائتلاف نظامی مقابله با داعش خارج کند. پس از آن السبهان به‌عنوان وزیر روابط کشورهای خلیج‌فارس عربستان گمارده شد. او اکنون از حساب‌ شخصی توییتر خود برای ابراز مواضع تند ضدایرانی پادشاهان سعودی استفاده می‌کند. السبهان در توییتر خود تلاش می‌کند مردم لبنان را نسبت به حزب‌الله بدبین کند. در مقابل دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود، از لغت عربی «زعطوط» - نوعی میمون کوچک و پر مو – برای توصیف السبهان استفاده کرده است (فرد بزرگسالی که رفتاری کودکانه دارد). وئام‌وهاب‌، نخست‌وزیر سابق لبنان و طرفدار حزب‌الله نیز در گفت‌وگویی که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی داشت، السبهان را «هیولای خطرناکی که آزادانه می‌گردد» خطاب کرد.