در ابتدا خبر چنین بود که مهدی جهانگیری با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است. ایلنا نوشت؛ یک منبع آگاه با تایید خبر آزادی تحت‌الحفظ مهدی جهانگیری گفت: «روز دوشنبه از برخی محدودیت‌های جهانگیری کاسته شده است. مهدی جهانگیری حدود ۴ روز پیش تحت‌الحفظ برای پیگیری کارهای اقتصادی خود آزاد و در این مدت نیز با برخی از اقوام خود دیدار داشته است.»

«وکیل مهدی جهانگیری خبر آزادی موکل خود را تکذیب کرد. محمود ایثاری در واکنش به خبر آزادی موکل خود، ضمن تکذیب این خبر گفت: پرونده مهدی جهانگیری همچنان در مرحله تحقیقات است.» 

 

در نهایت چنین شد که مهدی جهانگیری آزاد نشده است. البته پرونده مهدی جهانگیری کمی مبهم است چنان که ۲۷ آذر مدیرکل زندان‌های استان تهران در خصوص انتقال مهدی جهانگیری به زندان تهران گفته بود:« کسی را به ما تحویل نداده‌اند.»

 

مهدی جهانگیری کیست؟

 

مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران است که مدتی پیش در کرمان بازداشت و پس از آن به تهران منتقل شد. مهدی جهانگیری ۱۴ مهرماه سال جاری در کرمان بازداشت شد و ۱۳ آذرماه برای ادامه رسیدگی‌ها از کرمان به تهران منتقل شد. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور ۱۶ مهرماه درباره پرونده مهدی جهانگیری گفته بود که پرونده وی در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد. این پرونده در هفته اخیر در کرمان تشکیل شده است، اکنون از بیان جزییات آن معذورم.

 

برادرانی با ۳ نگاه

 

در بازخوانی فعالیت‌های مقامات کشور نمی‌توان مدعی بخش «برادران» شد؛ برادرانی که برخی به طمع جایگاه برادر و تصور آنکه فضا برای آنان باز است اقداماتی انجام دادند که در نهایت منجر به کاستن از اعتبار برادر شدند. برخی برادران هم بودند که تغییری در احوال خودشان نداشتند و بر این اصل تاکید داشتند که «گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل» بنابراین در فعالیت‌های خود توجهی به جایگاه مهم برادر نداشتند و روال زندگی آنها تغییری نداشت. برخی برادران هم به کمک برادر آمدند بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی! در ادامه به بررسی وضعیت برادران پرداخته شده است.

 

هادی خامنه‌ای دور از جایگاه برادر

 

از جمله برادران مقامات باید به حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای برادر مقام معظم رهبری اشاره کرد که هیچ‌گاه از جایگاه برادر برای مطرح کردن نام و جایگاه خود استفاده نکرد که البته ‌این روحیه ریشه در خانواده او دارد. هادی خامنه‌ای عضو مجمع روحانیون است و عضوی از اردوگاه اصلاحات محسوب می‌شود که همواره سعی کرده چارچوب‌های مقرر شده را رعایت کند .

 

محمد هاشمی یار و همراه برادر

 

محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌ا... هاشمی است که سال‌های سال در کنار برادر در نقش معتمد حضور داشت چنان که خودش می‌گوید: «مسئولیت‌های من در ابتدای انقلاب از معاونت وزارت کشاورزی در سال ۵۸ شروع شد. مدتی بعد معاون سیاسی نخست‌وزیر وقت شهید محمدعلی رجایی شدم و همزمان سرپرستی وزارت امور خارجه را برعهده گرفتم. هاشمی اظهار داشت: از سال ۱۳۶۰ تا پایان ۱۳۷۲ و به مدت ۱۳ سال رئیس سازمان صداوسیما بودم. از سال ۷۳ نیز به مدت یک سال قائم مقامی وزارت امور خارجه را برعهده داشتم. از اواسط سال ۷۳ نیز به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور منصوب شدم که‌ این مسئولیتم در دولت اصلاحات نیز پابرجا ماند و تا سال ۱۳۸۰ معاون اجرایی رئیس‌جمهور وقت یعنی رئیس دولت اصلاحات بودم. وی گفت: از سال ۷۵ تا ۹۰ نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم. از سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم.» البته رحلت برادر شوک بزرگی برای او بود که از ۱۹ دی ۹۵ تا به امروز از آن یاد می‌کند. او یار برادر بود و هیچ‌گاه باری بر دوش او نبود.

 

حسین فریدون کجاست؟

 

حسین فریدون برادر حسن روحانی است که هجمه‌های زیادی به او شد. فریدون هم تمایل داشت تا باری از دوش برادر بردارد. در دولت اول روحانی او دستیار ویژه رئیس‌جمهور، مشاور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود اما در دولت دوم روحانی نقشش بسیار کمرنگ شده و به عبارتی چند صباحی است که خبری از او نیست. در انتخابات ۹۶ فریدون تبدیل به سیبل هجمه مخالفان و رقبا شد و برخی روحانی را متهم کردند که مانع رسیدگی به اتهامات برادرش می‌شود که روحانی پاسخ آنها را با تاکید بر لزوم رسیدگی به پرونده همه افراد فارغ از جایگاه آنان داد. ۲۵ تیرماه سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که «حسین فریدون دستیار ارشد و برادر رئیس‌جمهور روز شنبه به اتهام مسائل مالی و به‌دلیل عدم تامین وثیقه راهی زندان شد.» که‌ این امر نشان داد روحانی تفاوتی میان برادر خود با سایرین قائل نیست و فشار برای دور کردن بررسی نهادهای قضائی در اقدامات نزدیکان خود را نمی‌پسندد. ۲۶ تیر تسنیم نوشت که حسین فریدون وثیقه ۵۰‌میلیارد تومانی را تودیع کرد و آزاد شد.

 

برادری که با گلایه رفت

 

داوود احمدی‌نژاد در زمان درگذشتش از برادر گلایه‌های بسیار داشت. او در سال ۸۴ تصمیم داشت همراه و یاور محمود احمدی‌نژاد باشد. پس از آنکه برادرش بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد او عهده‌دار سمت بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری شد اما در مرداد ۱۳۸۷ از مقام خود کناره‌گیری کرد. علت این امر هم اختلافش با برادر بر سر انتصاب علی کردان به پست وزارت کشور و نیز تاثیرپذیری برادرش از اسفندیار رحیم مشایی و مشارکت دادن طرفداران مشایی در کارها بود. اگرچه در ابتدا انتقاداتی به اقدامات داوود احمدی‌نژاد بود اما به تدریج درستی گلایه‌های او از برادر نمایان شد و در سکوت درگذشت.

 

تدبیر اسحاق برای مهدی

 

در نهایت مهدی جهانگیری است که برادر معاون اول رئیس‌جمهور است. اسحاق جهانگیری هیچ‌گاه در مورد اقدامات برادر خود موضع دفاعی نگرفت و تنها تاکید کرد که «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچ‌گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مساله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجراء شود.» پس از بازداشت مهدی جهانگیری رسانه‌های دلواپس هجمه به دولت را آغاز کردند اما سکوت و تدبیر اسحاق جهانگیری آنان را در نیل به اهدافشان ناکام گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.