علی اعطا درباره احتمال به جریان افتادن تحقیق و تفحص در شورای شهر تهران:به دنبال تنش در جامعه نیستیم.

 

گویا لابی‌های محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران همچنان در مجلس قدرتمند است. پس از رای نیاوردن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در اسفندماه سال گذشته، حالا خبر آمده است که تلاش مجدد برخی نمایندگان برای به جریان انداختن تحقیق و تفحص، این بار در کمیسیون عمرانی مجلس با مشکلاتی مواجه شده است. صدیف بدری، سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگو با «همدلی» با بیان اینکه موضوع این تحقیق و تفحض در «حوزه واگذاری املاک، تغییر کاربری، صدور پروانه ساختمانی و واگذاری تعدادی از پروژه‌های مشارکتی در زمان شهرداری قالیباف» است، گفت: «چون تعداد آراء موافقان و مخالفان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف برابر بود و در مورد تعداد برابر آراء موافقان و مخالفان یک تصمیم، ابهام آیین‌نامه‌ای داشتیم، کمیسیون در انتظار پاسخ استعلام خود از هیئت رئیسه مجلس است.» این در حالی است که عزت‌الله یوسفیان ملا، رئیس اصولگرای کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس به طور قطع این طرح را رد شده می داند. او در گفت‌وگو با برنا گفت: «هر طرحی برای تصویب باید نصف بعلاوه یک رای بیاورد که در این مورد چون آرا مساوی شده، قطعا رای نیاورده است.»

 

اتفاقی که پس از یک هفته رسانه‌ای شد

 

نکته جالب این است که چنین رای‌گیری در کمیسیون عمرانی مجلس، چندی پیش اتفاق افتاده است، اما روز گذشته رسانه‌ای شد. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمرانی مجلس رای‌گیری را مربوط به «دو هفته پیش» دانست. در حالی‌که فرج الله رجبی، عضو این کمیسیون رای‌گیری را یکشنبه هفته گذشته عنوان می کند. او می گوید: «طرح تحقیق وتفحص مدت‎‌ها در کمیسیون طرح شده بود و در رای‌گیری که روز یک شنبه هفته گذشته انجام شد، ۸نفر به نفع تحقیق و تفحص و ۸ نفر به عدم آن رای دادند.»

 

کدام نمایندگان طرح را ارائه داده بودند؟

 

بدری در پاسخ به این سوال که ارائه‌دهندگان طرح تحقیق و تفحص کدام نمایندگان بودند طفره رفت، اما تصریح کرد که «گرایش سیاسی نمایندگان ارائه‌کننده ترکیبی بوده است و از هر دو گرایش سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در میان درخواست‌کنندگان هستند.» البته آنگونه که خبرگزاری برنا مدعی شده است «این طرح توسط اعضای اصلاح طلب مجلس مطرح شده بود.» آنگونه که رجبی به برنا گفته است از ۲۳ عضو این کمیسیون در زمان رای گیری تنها ۱۶ عضو حضورداشتند. برنا اضافه می کند: «گفته می شود یکی از اعضای اصلاح طلب در هنگام رای گیری از جلسه خارج شده است.»

 

آیا شورای شهر به موضوع ورود می کند؟

 

تا اینجای کار که به نظر می رسد دو بار تلاش برخی نمایندگان برای تحقیق و تفحص از شهرداری به نتیجه نرسیده است. آیا شورای اصلاح‌طلب شهر تهران قانونا می تواند به این مسئله ورود کند؟ آیا انگیزه‌ای در شورای شهر تهران برای این کار وجود دارد؟ علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با انتخاب از این می‌گوید که شورا قانونا می‌تواند طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار دهد، اما از کلام او بر می آید که شورا چندان علاقه‌ای به این کار ندارد؛ آنجا که می گوید: «ما به دنبال این نیستیم که به جامعه تنش وارد کنیم.» اعطا درباره اینکه چرا طرح تحقق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران مجلس رای نیاورد آیا به دلیل رایزنی های مدیران قالیباف بود، اظهار کرد: «قصدی برای پاسخ دادن به این سوال ندارم اما اینکه چرا در کمیسیون رای نیاورد، باید بگویم که خوب بود که این طرح در مجلس به نتیجه می‌رسید تا بررسی جامع در این باره صورت می‌گرفت.» او ادامه داد: «این موضوع اگر از مجلس بررسی می‌شد به دلیل ابزارهای مختلف از جمله دیوان محاسبات خروجی بهتری داشت البته شورای شهر تهران با قانون جدیدی که در مردادماه امسال ابلاغ شد به استناد به ماده ۸۱ می‌تواند از تحقیق و تفحصی از شهرداری داشته باشد به همین دلیل است که ما تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره کارکنان و روزنامه همشهری را در دستور کار قرار داده ایم.»

 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه بهتر نیست سوالات مرتبط با ریخت‌وپاش های سیاسی قالیباف در قالب تحقیق و تفحص شفاف شود؟ تاکید کرد: «شورای شهر از چند طریق به دنبال شفاف‌سازی در این بخش است اما ما به دنبال این نیستیم که به جامعه تنش وارد کنیم با این وجود اقداماتی در بخش‌های مختلف برای شفاف‌سازی در دستور کارداریم که می‌توان به گزارش دهی در مورد تحقق‌پذیری طرح تفصیلی اشاره‌کنم برای مثال با کسب اطلاعات در این بخش می‌توان به داده های خوبی دست‌یافت. او با اشاره به گزارش ۱۰۰ شهرداری تهران از عملکرد گذشته گفت: «در این گزارش قرار است اطلاعاتی درباره وضعیت کلی شهرداری و بخش مالی به شورا ارائه شود در حقیقت همه این اقدامات برای شفاف‌سازی است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.