روزنامه الرای الیوم چاپ لندن طی مقاله ای  نوشت: دکتر "عبدالعزیز بن حبتور"  نخست وزیر دولت نجات یمن بود. او توانست بین حوثی ها و "علی عبدالله صالح "  ائتلاف ایجاد کند. طی چند روز گذشته بن حبتور با قدرت به عرصه تحولات یمن بازگشته است. او در بحران اخیر بین انصارالله ( حوثی ها) و حزب کنگره ملی ( علی عبدالله صالح) موضع بی طرفی مثبت در پیش گرفت.

مخالفت با ائتلاف عربی

این روزنامه فرامنطقه ای با نگاهی به پیشنیه سیاسی دکتر عبدالعزیز بن حبتور نوشت: او حدود دو سال قبل  از حزب کنگره ملی نامزد نخست وزیری یمن شد و بدین سمت منصوب گشت.  همزمان با آن انصارالله "صالح الصماد" را به عنوان  رئیس شورای عالی سیاسی یمن انتخاب کرد.  هنگامی که خبرهایی از توافق احتمالی علی عبدالله صالح با ائتلاف عربی به رهبری عربستان به گوش رسید،  دکتر بن جبتور با آن مخالفت کرد چراکه این ائتلاف از سه سال قبل ( فروردین 94) یمن را مورد حملات خود قرار داده بود.

شکاف در حزب کنگره ملی

روزنامه الرای الیوم با اشاره به تحولات یک ماه اخیر یمن نوشت:  گزارش های خبری از یمن حاکیست که پس از کشته شدن علی عبدالله صالح حزب کنگره ملی به سه شاخه تقسیم شده است. اولین شاخه آن گروهی است که به ائتلاف سعودی اماراتی پیوسته و تحت فرماندهی آنها علیه حوثی ها می جنگد. شاخه دوم گروهی هستند که با حوثی ها ائتلاف کرده و در کنار نیروهای انصارالله علیه متجاوزان سعودی می جنگند. شاخه سوم جریانی هستند که موضع بی طرفی اتخاد کرده اند.  اینان تعداد کمی هستند و کمترین تاثیر را در تحولات یمن دارند.

محکومیت اقدام ترامپ

این روزنامه چاپ لندن با اشاره به مقاله ای که دکتر بن حبتور  پس از کشته شدن علی عبدالله صالح برای روزنامه الرای الیوم ارسال کرده است، نوشت: او دراین مقاله اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را اهانتی به مسلمانان و اعراب دانست. دکتر بن حبتور در مقاله اش به شدت از عربستان انتقاد کرد و رهبران این کشور را به همدستی با رژیم صهیونیستی متهم ساخت و گفت ریاض درحال عادی سازی روابط با تل آویو است.

بی توجهی به احمد علی صالح

همزمان با این موضع گیری دکتر بن حبتور بود  که خبر کشته شدن شیخ "یاسر العواضی" یکی از رهبران ارشدحزب کنگره ملی همراه با علی عبدالله صالح  در یمن شایعه شد اما او در توئیترش از زنده بودن خود خبر داد و نوشت"من زنده ام و در صنعا بسر می برم"  العواضی طرفداران حزب کنگره ملی را تشویق کرد که از " صادق ابو راس" رهبر کنونی این حزب پیروی کنند.

شیخ العواضی در نوشتار خود اصلا به " احمد علی عبدالله صالح" فرزند رئیس جمهور سابق یمن اشاره ای نکرد.  این درحالی است تعداد زیادی از جانشینی او برای ریاست حزب کنگره ملی سخن می گویند. احمد علی عبدالله صالح تهدید کرده است که انتقام خون پدرش را خواهد گرفت او مورد حمایت ائتلاف عربی ( سعودی اماراتی) است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.