امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی درباره اقدامات اخیر ارتش برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور، اظهار کرد: با گذر زمان نیاز مناطق زلزله زده تغییر می‌کند؛ در ابتدا امداد‌رسانی، نجات جان افراد زیر‌آوار و ارسال تجهیزات پزشکی مورد نیاز بود، اما امروز باید بیشتر تمرکزمان را بر روی موضوع اسکان خانواده‌ها و بهداشت عمومی و فردی آنها قرار دهیم.

سخنگوی ارتش با بیان اینکه در کنار این موضوعات، کار تامین امنیت شهر و محلات نیز مدنظر است، ادامه داد: طی چند روز گذشته نیاز‌های مردم رفع شده و شکل امدادرسانی تغییر کرده و بر روی اسکان موقت زلزله‌زدگان متمرکز شدیم.

وی تصریح کرد: طی دو سه روز گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران چند اقدام موازی انجام داده است؛ اولین اقدام رساندن کمک‌های مردمی از طریق هوا و زمین بوده که ارسال کانکس‌های اسکان موقت نیز جزء همین دسته از اقدامات است. در کنار این اقدام نیز بخشی از کمک‌های ارتش شامل ۲۰۰ دستگاه کانکس خریداری و به منطقه ارسال و در پادگان ابوذر مستقر شده تا با تایید بنیاد مسکن و تجهیزات قرار‌گاه مهندسی در محل‌های مورد نیاز جاگذاری شود.

امیر تقی‌خانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، آیا تیم‌های ارتش هنوز در منطقه زلزله زده حضور دارند یا خیر، گفت: طبیعی است که به مرور زمان مسئولین شهر بر اساس وظایف مشخص شده کار رسیدگی به مناطق زلزله زده را عهده دار شوند و شهر را اداره کنند، پس تیم‌های ارتش نیز به محل‌های خود بازمی‌گردند و امور شهر به دست مردم و مسئولان سپرد شود.

سخنگوی ارتش ادامه داد: اما این اقدامات به معنای خروج ارتش از صحنه نیست؛ همانگونه که گفتم ماموریت ارتش تغییر کرده، پس شکل حضور نیروهای انسانی نیز تغییر خواهد کرد؛ در حال حاضر نیروهای بهداشت و درمان و تجهیزات مهندسی ارتش در منطقه حضور دارند و برخی از فرماندهان نیز در این مناطق هستند؛ علاوه بر این چندین گردان ارتش و بالگرد‌های هوا نیرو در اطراف شهر سر‌پل ذهاب آماده هستند تا در صورت نیاز وارد عملیات شوند.

وی با بیان اینکه کارکنان ارتش مستقر در مناطق زلزله زده نیز به مردم این مناطق کمک کردند، تصریح کرد: با این اقدامات نمی‌توان گفت که ارتش از منطقه خارج شده بلکه فقط شکل ماموریت تغییر کرده است.

امیر تقی‌خانی گفت: ارتش نه تنها مناطق زلزله زده را ترک نکرده بلکه در روز‌های ابتدایی نیاز‌های ضروری مردم را تامین و امروز به شکل دیگری در خدمت مردم مناطق زلزله زده غرب کشور است.

سخنگوی ارتش پایان خاطر نشان کرد: این تغییر شکل ماموریت ارتش با توجه به جلساتی است که با ستاد مدیریت بحران داشته و ما طبق درخواست ستاد این تغییرات را در شکل ماموریت اعمال و آماده امداد‌رسانی بیشتر هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.