دیلی میل گزارش داد، بر اساس گزارش CNN، در میانه تنش‌ها میان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و کاخ سفید، با وجود آن که این نشست از جانب وزارت امور خارجه هماهنگ شده است، تیلرسون در اعزام نماینگان عالی‌رتبه به هند، با ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، رییس جمهورآمریکا همکاری نخواهد کرد.

 

یک منبع خبری نزدیک به کاخ سفید به CNN گفت: رکس از اینکه باید دیپلمات ارشد کشور باشد ولی جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و ایوانکا مدت‌ها است که در جایگاهی بالاتر از او قرار گرفته‌اند، ناراضی است. بنابراین حالا برای تاکید بر این مساله مقامات ارشد وزارت امورخارجه را به هند نمی‌فرستد و از ایوانکا ترامپ حمایت نمی‌کند.

 

هیئت نمایندگان وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست جهانی در مقایسه با سال‌های گذشته به طرز قابل توجهی سبک‌تر است و کاخ سفید این اقدام را تحقیری از جانب تیلرسون می‌داند. این امر افزایش تنش‌ها در روابط متزلزل فعلی کاخ سفید و تیلرسون را در پی دارد.

 

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به CNN گفت: تیلرسون و کارکنانش هیچ مقام ارشدی را به این اجلاس نخواهند فرستاد، چرا که نمی‌خواهند موضع ایوانکا را تقویت کنند. در شرایطی که رکس تیلرسون به اندازه کافی با رییس جمهور مشکل دارد، این امر شکافی دیگر را در روابط کاخ سفید و وزارت امور خارجه به وجود می‌آورد. عالی‌ترین مقامی که اجازه شرکت در این نشست را دارد معاون دستیار وزیر است. وزیر و کارمندان ارشد او بر تعیین برنامه‌های این سفر و حتی جزییات بسیار کوچک آن نیز تاکید کرده‌اند.

 

در سال‌های گذشته، جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و حتی باراک اوباما، رییس جمهور این کشور نیز بارها در این اجلاس حضور پیدا کرده بودند.

 

این نشست، سال گذشته در سیلیکون ولی کالیفرنیا و با حضور وزیر امور خارجه، معاون وزیر و سایر کارکنان این وزارت برگزار شد.

 

در سال ۲۰۱۵ که این نشست در کنیا برگزار شد، اوباما به همراه هیئت بزرگی از نمایندگان در آن حضور پیدا کرد و جان کری نیز در سال ۲۰۱۳ در مالزی به همین ترتیب در این اجلاس حاضر شد.

 

با این وجود که نشست کارآفرینی در سال جاری اندکی پس از دستور کاخ سفید به تیلرسون مبنی بر کاهش بودجه وزارتخانه‌اش برگزار می‌شود، به گفته منابع آگاه، کاهش بودجه وزارت امور خارجه بخشی از دلیل عدم اعزام مقامات ارشد وزارت خارجه نیست.

 

ترامپ در ماه ژوئن از جانب نارندرا مودی، نخست وزیر هند دعوت شده بود و موضوع امسال این اجلاس، "حمایت از کارآفرینان زن" خواهد بود.

 

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به CNN گفت: این وزارتخانه به حمایت از توانمندسازی و کارآفرینی اقتصادی بانوان متعهد است و این اجلاس بهترین فرصت برای نشان داد اهمیت این مساله است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.