«کریم باراتُف» هکر ۲۲ ساله قزاقستانی با تابعیت کانادایی، تنها بازداشتی پرونده هک ۵۰۰ میلیون اکانت یاهو است که بازداشت شده و درخواست قبلی موکلش مبنی بر عدم استرداد وی از کانادا به آمریکا رد شد.

حالا منابع نزدیک به وزارت دادگستری آمریکا می‌گویند بر اساس مدارک دریافتی سه‌شنبه این هفته کریم باراتف را در سان فرانسیسکو محاکمه خواهند کرد و به احتمال زیاد درخواستش پذیرفته نخواهد شد و محکوم می‌شود.

«اندرو مانسیلا» وکیل «کریم باراتف» از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و مقامات قضایی سان فرانسیسکو نیز به طور رسمی حرفی در این مورد نزده‌اند.

گفتنی است مغز متفکر هک ۵۰۰ میلیون اکانت یاهو فردی روسی به نام «الکسی بیلان» است که یکی از بزرگ‌ترین هکرهای تحت تعقیب اف بی آی در جهان به شمار می‌رود. از سوی دیگر «کریم باراتف» به عنوان کوچک‌ترین عضو پروژه هک یاهو، با دو مامور سازمان جاسوسی روسیه به نام‌های «دیمیتری دوکوچائف» و «ایگور سوشچین» در این پرونده همکاری داشته است و آنها با پرداخت پول به باراتف به ۸۰ ایمیل مورد نظر خود(که ۵۰ جی‌میل در میان آنهاست)، شبیه سیستم هک یاهو، دسترسی پیدا می‌کنند.

ماموران اطلاعاتی روس با پرداخت پول به اکانت مدیران روسیه، بانکداران و ... دسترسی پیدا کرده بودند و در این میان کار اصلی را باراتف برایشان انجام داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.