به نوشته روزنامه ایران، گویا گفت: این‌گونه نیست که بگوییم سویه جدیدی از ویروس سرماخوردگی در کشور شایع شده و مردم را نگران کنیم. امسال هیچ نوع ویروس جدیدی که بتواند منجربه عفونت‌های حاد تنفسی و سرماخوردگی‌های مزمن شود شناسایی نشده است. دکتر گویا درباره تأثیر آلودگی هوا و بارش‌های دیرهنگام در شش ماهه دوم سال بر شیوع و شدت ویروس سرماخوردگی نیز عنوان کرد: آلودگی هوا منجربه تشدید عفونت‌های ویروسی می‌شود اما ویروس را در هوا پراکنده نمی‌کند.

او در همین زمینه به بیماران قلبی -عروقی، ریوی و دیابت هشدار داد در مواقعی که میزان ذرات مجاز معلق در هوا از حد میانگین بالاتر است از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها پرهیز کنند، چرا که هوای آلوده باعث می‌شود این بیماران به نوع شدیدتر ویروس مبتلا شوند. علاوه بر این پدیده وارونگی هوا منجربه تشدید عفونت سرماخوردگی شده و شرایط را برای بیماران تنفسی مزمن بویژه مبتلایان به آسم نامناسب می‌کند. رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ویروس‌های معمول سرماخوردگی در فضا پراکنده‌اند و هنوز نوع غیرعادی از ویروس در کشور شناخته نشده است، گفت: کسانی که به ویروس عامل سرماخوردگی مبتلا شده‌اند برای پیشگیری از انتشار ویروس در محیط اطراف‌شان باید به این توصیه‌ها توجه کنند.

-‌ شست و شوی مکرر دست‌ها

-‌ حتماً موقع سرفه و عطسه جلو دهان‌شان را با دستمال بپوشانند

-‌ دستمال را داخل کیسه پلاستیکی بگذارند

-‌ لمس نکردن چشم ها

به گفته گویا، درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد ولی علائم عفونت ویروس معمولاً حدود ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد. بنابراین این بیماران نباید بی‌رویه آنتی بیوتیک مصرف کنند، اغلب این عفونت‌ها بدون آنتی بیوتیک و خود به خود درمان می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از قرص‌های مسکن مانند استامینوفن، نوشیدن مایعات گرم و استراحت کافی به این بیماران توصیه می‌شود.

او تأکید کرد: کودکان و دانش‌آموزانی که به ویروس سرماخوردگی مبتلا می‌شوند چنانچه به اندازه کافی استراحت نکنند علاوه بر اینکه منجربه انتقال ویروس به دیگران می‌شوند، پروسه درمان‌شان نیز بیشتر طول می‌کشد.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا تعداد مراجعات مبتلایان به ویروس سرماخوردگی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است، گفت: میزان مراجعات به اندازه سال قبل است و هیچ اتفاق غیرمعمول در این زمینه رخ نداده است.

او در پایان نیز توصیه‌های زیر را برای کمک به بیماران تنفسی در آستانه شروع فصل سرما ارائه داد:

- تغذیه مناسب و استفاده از میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان به منظور حفاظت از ریه‌ها

-‌ پرهیز از حضور در فضاهای باز بخصوص در مواقع آلودگی

- استفاده از ماسک جهت جلوگیری از ورود ذراتی که در محدوده زیر ۱۰ میکرون(یکی از آلاینده‌های مهم شهرهای بزرگ و پرترافیک) است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.