به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از آنچه او «روابط تجاری یک‌جانبه و بسیار ناعادلانه» میان واشنگتن و پکن خوانده است، انتقاد کرد.

با این‌حال، او گفت چین را به دلیل استفاده از آمریکا برای منافع ملی خود سرزنش نمی‌کند!

ترامپ پس از اعلام حصول توافق‌های جدید میان شرکت‌های آمریکایی و چینی گفت: واشنگتن و پکن باید «به سرعت مسئله تجارت ناعادلانه» که موجب کسری در تراز تجاری می‌شود و نیز موانع بر سر راه موفقیت بازار، انتقال اجباری فناوری‌ها و نیز سرقت مالکیت معنوی را حل و فصل کنند.

او در ادامه گفت: «ولی من چین را مقصر نمی‌دانم. زیرا چه کسی می‌تواند کشوری را به دلیل استفاده از کشور دیگر به منظور کسب منافع برای شهروندان خود سرزنش کند؟ من به چین اعتقاد دارم.»

ترامپ این اظهارات را در دومین روز اقامت خود در چین و پس از انجام ملاقات‌های طولانی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بیان کرد.

گزارش‌ها حاکی است در طول این روز، چین و آمریکا توافق‌هایی به ارزش 250 میلیارد دلار برای تجارت کالاهایی مانند موتورهای جت آمریکایی، قطعات خودرو، گاز مایع طبیعی و گوشت به امضا رسانده اند.

امضای چنین قراردادهایی یکی از موارد ثابت در سفر هر مقام خارجی به چین است و به طور معمول، از این قراردادها به منظور مقابله با شکایت کشورهای خارجی درباره سیاست‌های تجاری چین استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد بسیاری از قراردادهایی که روز پنجشنبه میان چین و آمریکا به امضا رسیدند شامل قراردادهای خریدی بودند که تولیدکنندگان تلفن‌های همراه چینی، شرکت‌های هواپیمایی و دیگر مشتریان پیش‌تر آن‌ها را تایید کرده بودند و تنها امضای این قراردادها تا زمان سفر ترامپ به چین به تعویق افتاده بود.

از دیگر قراردادهای منعقد شده میان آمریکا و چین می‌توان به چارچوب همکاری دو کشور درباره گاز شیل و یادداشت تفاهمی درباره توسعه صنعتی اشاره کرد.

الیزابت اکانومی، رئیس بخش مطالعات آسیا در شورای روابط خارجی آمریکا در این‌ باره گفت: «این راهی برای انحراف اذهان از این حقیقت است که در روابط آمریکا و چین در مورد اصلاحات ساختاری، دسترسی به بازار و دیگر مسائل کلانی که رئیس جمهور آمریکا قصد داشت در رابطه با چین بهبود بخشد، پیشرفتی حاصل نشده است.»

تراز تجاری چین نسبت به آمریکا در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، 12.2 درصد افزایش یافته است و به 26.6 میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری چین نسبت به آمریکا به طور کل در 10 ماه نخست سال جاری میلادی به 223 میلیارد دلار صعود کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.