به گزارش مهر، محسن هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی در برج میلاد تهران گفت: در قرآن کریم از کرامت انسانی صحبت شده است و فضیلت را نسبت به همه مخلوقات دیگر به انسان داده است و می دانیم که در تاریخ جهان و تاریخ معاصرخودمان ایران مطالبات و آرمان های فراوانی مطرح بوده است.

 

وی افزود: بعد از نهضت مشروطیت موضوع حقوق شهروندی مطرح بوده و ملت ایران پیروزی هایی در زمینه بحث حقوق شهروندی داشته است و ملت ایران به موفقیت هایی نائل شده تا به حداکثر این موضوع برسند.

هاشمی ادامه داد: به همین دلیل خداوند در قرآن کریم درباره حق الناس صحبت می کند و رئیس جمهوری اخیرا در سال ۹۵ در بیانیه ای حقوق شهروندی را براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی در ۱۲۰ ماده به مردم اعلام کردند، بعضی گفتند تکرار مکررات بوده اما به نظر می آید یک جمع بندی محکم و عالی است و شهروندان با خواندن ۱۲۰ بند می توانند مطالبه گر باشند و حقوق شان را از حاکمیت دریافت کنند.

وی افزود: در این سند ابتدا با حق حیات و کیفیت زندگی و در مسیرهای دیگر بحث اندیشه، حق اعتراض و امنیت شهروندی و در انتها به حق صلح و اقتدار ملی پایان می یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخش (ع) این منشور صحبت از محیط زیست سالم و توسعه پایدار و در بخش (ض) نیز موضوع رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی را در برمی گیرد.

وی گفت: تهران با هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای زیرساخت ها بوده و جمعیت زیادی را به سمت خودش جذب کرده و به دلیل گران بودن هزینه ها برخی از مردم در حاشیه شهرها و اقماری زندگی می کنند و جمعیت کل تهران به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می رسد و به همین دلیل تهران نمی تواند از مرز ۹ میلیون نفر عبور کند.

هاشمی بیان کرد: البته در سال های آینده ۱۹ میلیون نفر جمعیت برای تهران پیش بینی شده است و همگی برای داشتن محیط زیست مناسب به تهران می آیند و لازم است حاکمیت به اقمار تهران هم توجه داشته باشد، چون در خود تهران حرکت دچار مشکل است و مردم ساعت ها در ترافیک هستند که گاها این ترافیک سه تا چهار ساعت زمان می برد و مصرف سوخت و آلودگی هوا را در شهر تهران داریم که همه اینها به زندگی سالم آنها صدمه می زند.

وی گفت: در ابرشهر تهران تنها روشی که امن و عدالت محور و با صرفه است موضوع مترو است که باعث صرفه جویی در وقت و کاهش آلودگی هوا می شود و چون زیر زمین است فضایی را در بالای شهر اشغال نمی کند و بهترین وسیله حرکت در تهران است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تهران به سمت خودرو محوری رفته است و این موضوع باعث شده که حق را به عموم مردم ندهیم و کسانی که از خودرو استفاده می کنند ضمن آلودگی هوا، وقت آنها بیشتر تلف می شود و این حقوق شهروندی است که مردم باید از دولت مطالبه کنند.

هاشمی افزود: تاکنون ۵۳۰ کیلومتر بزرگراه و اتوبان داریم ولی دو میلیون سفر با حمل و نقل ریلی انجام میشود که باید این تعدادسفر با این وسیله به هشت میلیون برسد، زیرساخت هایی فراهم شده است و بخش مترو در حال گسترش است اما تجهیزات زیادی ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اولویت های شهر تهران براساس حقوق شهروندی و مبارزه با ترافیک، رفتن به سمت حمل و نقل ریلی و ظرفیت سازی در متروی تهران است.

هاشمی افزود: باید تردد از اقمار به سمت تهران را نیز به همین روش انجام دهیم تا شاهد کاهش ترافیک باشیم چون اکنون تردد از اقمار به تهران زیاد است که باید آنها را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کرد.

وی افزود: ما نیاز داریم در بخش حرکت که بخشی از حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار است شاهد سیستم ریلی حمل و نقل با ۱۰ میلیون سفر باشیم که این را هم از دولت، شورای شهر، شهردار و حتی اگر نشد از مقام معظم رهبری بخواهیم چون دیگر تهران امکان زندگی سالم برای شهروندان را نمی تواند تامین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.