به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمبود ویتامین B۳ منجر به بیماری های مختلفی می شود که یکی از بدترین نوع آن پلاگرا Pellagra نام دارد. بیماری که پوست را می ترکاند و حتی باعث جنون فرد می شود.

ویتامین B۳ که نیاسین هم نامیده می شود، نقش اساسی در سلامتی پوست، دستگاه گوارشی و سلامت مغز دارد. این ویتامین به عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن کمک می کند.

این ویتامین از دو ترکیب شیمیایی به نام های نیکوتینیک اسید Nicotinic Acid و نیکوتینامید Nicotinamide تشکیل شده که در بدن با شکستن این دو ماده باعث ایجاد دو ترکیب شیمیایی NAD و NSDP می شود. این دو ترکیب باعث عملکرد سالم سوخت وساز سلولی یا همان متابولیسم است.

امروز در نت نوشت میزان اندازه مورد نیاز این ویتامین، منابع تامین، علائم کمبود، و بیماری های ناشی از کمبود ویتامین B۳ را بررسی خواهیم کرد.

حقایقی در مورد ویتامین B۳

ویتامینی است که باید در آب حل شود. به همین دلیل بدن نمی تواند آن را ذخیره کند.

بدن نمی تواند ویتامین B۳ بسازد.

انواع گوشت و سویا منبع اصلی تامین ویتامین B۳ است.

بیشتر افرادی که از کمبود ویتامین B۳ رنج می برند باید آن را به صورت مکمل مصرف کنند.

میزان مصرف مورد نیاز روزانه

با توجه به سن، جنس، فعالیت های بدنی و سابقه ژنتیکی میزان مصرف ویتامین فرق می کند. میزان مصرف زیر راهنمای خوبی برای جلوگیری از کمبود این ویتامین است:

نوزادان ۱ تا ۶ ماهه : ۲ واحد

کودان ۷ تا ۱۲ ماهه : ۴ واحد

کودکان ۱ تا ۳ ساله : ۶ واحد

کودکان ۴ تا ۸ ساله : ۸ واحد

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله : ۱۲ واحد

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله : ۱۶ واحد برای پسران و ۱۴ واحد برای دختران

بزرگسالان بالای ۱۹ سال : ۱۶ واحد برای مردان و ۱۴ واحد برای زنان

زنان باردار : ۱۸ واحد

زنان در ایام شیردهی : ۱۷ واحد

توجه : واحدها بر اساس NE یا Niacin Equivalent یعنی میزان مورد نیاز نیاسین روزانه است. یک واحد NE برابر با ۶۰ میلی گرم می باشد.

از آن جا که این ویتامین هم مثل همه ویتامین ها و مواد معدنی باید به اندازه مصرف شود، مصرف کمتر یا بیشتر از مورد نیاز روزانه بدن باعث تغییر در رشد سلول ها شده و شخص را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.