به گزاش ایلنا، حجت‌الاسلام عبدالله نوری در ابتدای این دیدار و در پاسخ به توقعات و انتظارات مطرح شده از دولت دوازدهم گفت: یکی از دوستان حاضر در ‌جلسه به نتیجه ‌یک نظرسنجی اشاره داشت که حدود ده درصد از مردمی که به آقای روحانی رای ‌داده‌اند، ‌گفته‌اند اگر به زمان انتخابات برگردیم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر نتیجه این ‌نظرسنجی دقیق باشد، این پرسش قابل طرح است که مگر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی ‌حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته‌اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‌ترسیم کرده بوده‌اند که به سرعت دچار یأس گردیده‌اند؟

 

 وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در بسیاری از موضوعات ‌ناچارند در محدوده‌ای که حاکمیت تعریف می‌کند حرکت و کنش و اقدام سیاسی داشته باشند. در ‌انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان افرادی را ‌تایید کرده و اصلاح‌طلبان می‌توانستند از بین ‌آنها دست به یک انتخاب بزنند یا اصلا در ‌انتخابات شرکت نکنند.

 

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اکثریت مردم ‌نتیجه شرکت نکردن در انتخابات را در آن هشت سال ‌کاملا حس کرده‌اند، اظهار داشت: هنوز فراموش نشده ‌است که با آن درآمدهای افسانه‌ای ارزی و ریالی و با ‌آن سطح از حمایت‌های گسترده که از دولت ‌انجام می‌شد، ‌چه بر سر منافع ملی و منابع انسانی کشور آمد. پس باید اصلاح‌طلبان بین افرادی که شورای نگهبان تایید کرد، مناسب‌‌ترین را انتخاب می‌‌کردند و معنای این انتخاب این نیست که او همه خواسته‌های جریان اصلاحات ‌را برآورده خواهد ‌کرد یا می‌تواند برآورده کند‌.

 

اصلاح‌طلبان به ‌مردم ‌توضیح دهند در چه شرایطی از دولت حمایت شد

 

نوری ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که مردم به مرور از رفتار ‌دولت سرخورده ‌شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند، چون با ‌تأیید و حمایت اصلاح‌طلبان به ‌این دولت رای داده‌اند. وظیفه نخبگان و فعالان اصلاح‌طلب در نقاط مختلف کشور این است که به ‌مردم ‌توضیح دهند در چه شرایطی از این دولت حمایت شد. همیشه تأکید کرده‌ام که به بن‌‌بست رساندن امور و موضوعات، منفعل بودن و عدم مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی، جامعه و کشور را به کمال و رشد و پیشرفت نمی‌رساند، بلکه این ارائه ‌راه‌حل و نقشه‌راه است که ‌اهمیت دارد.‌

 

وی تاکید کرد: البته آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌‌طلبان ‌کار کند. ایشان باید جهت پیشبرد اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود، با همه دستگاه‌ها و ‌نهادهای کشور تعامل و همکاری کند و ‌بسیاری از اصلاح‌طلبان هم تأکید دارند که دولت از هر ‌سخن و عمل افراطی که موجب اختلاف بین ‌دستگاه‌ها شود به گونه‌ای که به کارائی و بازدهی دولت و رئیس‌جمهور آسیب برسد، در حد امکان پرهیز ‌کند‎.‎ ‌همه می‌دانیم که در کشور ما رئیس‌جمهور هر قدرتی ندارد و آقای ‌روحانی هم با همین ‌مقدار قدرت و امکانی که دارد باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد»‌.

 

اصلاح‌طلبان از ‌روحانی ‌بخواهند جهت وعده‌ها و انتظارات تلاش کند

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به اصلاح‌طلبان اضافه کرد: البته اصلاح‌طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‌روحانی ‌بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‌داده و انتظارات اکثریت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاش جدی و ‌همه‌جانبه کند که در این خصوص رفع حصر و محدودیت‌ها از عزیزان و دلسوزان مردم و تلاش جهت رفع ‌مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات محروم جامعه بسیار اهمیت دارد.

 

آیا ‌افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‌وزارت معرفی کرد؟

 

نوری با انتقاد از میانگین سنی بالای دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ‌میانگین سنی ‌دولت اول آقای مهندس موسوی در سال ۱۳۶۰، ۳۹ سال بود و ‌تمامی کابینه هم دانش‌آموخته‌‌های پیش از انقلاب بودند. آیا در این چهل سال ‌افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‌وزارت معرفی کرد؟ الان وزرای ما در ‌سنین نزدیک به ۶۰ سالگی هستند و این سن بازنشستگی ‌است‌.

 

وی با اشاره به موضوع زنان ابراز داشت: در بحث استفاده از بانوان در پست‌های عالی مدیریتی هم گفته می‌‌شود خانم مجرب نداریم یا اینکه نشد یا نگذاشتند یا محدودیت و چالش وجود دارد‎ .‎مگر بسیاری ‌از آقایان که پس از انقلاب در جوانی ‌در مسئولیت‌های بالای مدیریتی قرار گرفتند چه تجربه‌ای ‌داشتند؟ چرا به آنان اعتماد شد و پست‌های مهم و کلیدی به آنها واگذار گردید؟

 

تعامل نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی ‌رأی‌دهندگان باشد

 

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه درباره اهل سنت هم من توجیه نیستم که چرا برای استفاده از این عزیزان در سطوح مختلف ‌مدیریتی مانع وجود دارد؟ عنوان کرد: بهرحال در عین اینکه به مشکلات و موانع توجه داریم این جمله ‌‌کلیدی را هم باید مورد توجه قرار داد که نمی‌شود رأی را از یک جریان فکری گرفت و ‌تعامل و ‌همراهی را با گروه دیگر کرد. ما با درک مشکلات دولت می‌گوییم باید توازن برقرار ‌باشد. اگر نیاز ‌به تعامل با برخی گروه‌ها و نهادها وجود دارد، نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی و همراهی ‌رأی‌دهندگان باشد.

 

پافشاری بر وعدهاب موجب قدرتمندتر حرف زدن رئیس‌جمهور می‌شود

 

نوری اضافه کرد: چنانچه ‌رأی‌دهندگان بر ما خورده گرفته و از ما فاصله گرفتند، باید ‌بدانیم یک جای کار اشکال دارد و به ‌سرعت در جهت اصلاح گام برداریم. در غیر این صورت ‌جریان فکری اصلاحات آسیب خواهد دید. ‌آقای روحانی در دوران تبلیغات ‌انتخاباتی وعده‌هایی داده است. پافشاری بر وعدهای انتخاباتی و تکرار آنها توسط اصلاح‌طلبان باعث می‌شود که رئیس‌جمهور و دولت قدرتمندتر حرف بزند و ‌خواسته‌های مردم را جدی‌تر مطرح کند. ‌اما درباره آنچه که دولت عمل می‌کند، ‌در کنار اینکه گلایه‌هایمان را بیان می‌کنیم، باید موانع و ‌مشکلات واقعی را هم به ‌مردم توضیح دهیم. اگر ما راه حل روشنی برای پشت سر گذاردن ‌موانع و مشکلات ‌داریم بیان کنیم و در غیر اینصورت باید آن روی سکه را هم ببینیم‌.

 

وجود ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‌در میان اصلاح‌طلبان چه توجیهی دارد؟!

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم بازنگری و آسیب‌شناسی در ‌میان ‌اصلاح‌طلبان یادآور شد: جریان اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‌داخلی دارد. اینکه در ‌بین اصلاح‌طلبان ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‌هست چه توجیهی دارد؟! در کدام سیستم حزبی ‌دنیا، مثل کشور ما این همه حزب ‌وجود دارد؟ به دو صورت ‌می‌توان کارآمدی جریانات سیاسی را ‌از بین برد. یکی اینکه اجازه تأسیس و ‌فعالیت احزاب داده نشود و دیگر اینکه تعداد بسیار زیادی ‌حزب تأسیس شود.

 

در نبود یک تشکیلات فراگیر، جبهه انتخاباتی با محوریت خاتمی کارآمد است

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در حال حاضر ‌و با توجه به نبود یک حزب و تشکیلات فراگیر و پرنفوذ اصلاح‌طلب، ‌اگر ‌قرار باشد در بین اصلاح‌طلبان مرکز کارآمدی وجود داشته باشد همین جبهه‌ای است که در ‌هر ‌انتخاباتی با محوریت جناب آقای خاتمی و احزاب اصلاح‌طلب، ‌تصمیم می‌گیرند. ‌طبیعی است که در هر جریانی، نظرات مختلف هم وجود دارد، ‌اما در نهایت همه با هم یا با نظر ‌اکثریت به تصمیم می‌رسند. ‌یکی از مشکلات جدی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که ‌تعداد زیادی حزب ‌با عناوین اصلاح‌طلبی تأسیس شده است و متأسفانه گاهی اوقات، بجای تعامل و پشتیبانی از یکدیگر، ‌بیشتر منتقد همدیگر ‌هستند‌.

 

نیازمند اصلاح و بروزرسانی گفتمان اصلاح‌طلبی ‌هستیم

 

نوری با تأکید مجدد بر اینکه نیازمند اصلاح و بروزرسانی گفتمان اصلاح‌طلبی ‌هستیم، عنوان کرد: اینکه دولت بگوید سالانه این تعداد مجوز حزب جدید ‌دادیم، افتخار نیست و البته ما ‌خودمان باعث این موضوع شده‌ایم و باید در جهت اصلاح ‌آن گام برداریم. به اعتقاد من مهمترین ‌کار این است که در راستای تقلیل احزاب و ادغام آنها در یکدیگر گام برداشته شود. ‌

 

احزاب اصلاح‌طلب و خاتمی تعدد احزاب ‌و تشکل‌ها را سامان دهند

 

وی ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب و شخص آقای خاتمی می‌توانند در این راه نقش جدی داشته ‌باشند و این تعدد احزاب ‌و تشکل‌ها را سامان دهند. تعداد احزاب و اعضای واقعی آنها ‌مشخص شود و آنهایی که با هم ‌قرابت بیشتری دارند، درهم ادغام شوند و پس از آن، همه با هم زیر یک سقف جمع شوند. ‌وقتی ‌در زمان انتخابات باید همه جمع شوند و کار جبهه‌ای بکنند، چه دلیلی دارد ‌که در بقیه سال ‌ده‌ها حزب جداگانه وجود داشته و به صورت جزیره‌ای مشغول فعالیت باشند؟ ‌

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.