به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، دولت استقلال طلب اسکاتلند در واکنش به برگزاری همه پرسی خشونت آمیز استقلال منطقه کاتالونیا اعلام کرد: منطقه کاتالونیا باید این اجازه را داشته باشد تا درباره آینده اش تصمیم گیری کند.

دولت اسکاتلند در ادامه افزود: قدرت احساسات کاتالان ها نباید از سوی جامعه بین المللی نادیده گرفته شود.

این در شرایطی است که همه پرسی استقلال کاتالونیا روز یکشنبه با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شده و حدود 900 نفر در جریان برگزاری این همه پرسی زخمی شده اند. دولت اسپانیا برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی اعلام و تهدید کرده است که خودمختاری کاتالونیا را لغو خواهد کرد.

فیونا هیسلوپ وزیر خارجه اسکاتلند در این باره تاکید کرد: اسپانیا اعلام کرده است که این همه پرسی مشروع و قانونی نبوده است ولی اسپانیا نمی تواند قدرت احساسات مردم کاتالونیا را نادیده بگیرد، اروپا و جامعه بین المللی نیز نمی توانند قدرت احساسات کاتالان ها را نادیده بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید این مساله از طریق گفتگو حل و فصل شود آن هم به روشی که به دموکراسی و اجرای قانون احترام گذاشته شود و به مردم کاتالونیا اجازه داده شود تا درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

مردم اسکاتلند در همه پرسی 2014 میلادی با استقلال این کشور از پادشاهی متحد بریتانیا مخالفت کردند.

این در شرایطی است که با آغاز اعتصاب سراسری در کاتالونیا در اعتراض به خشونت پلیس در جریان همه پرسی روز یکشنبه، حمل و نقل جاده‌ای و سیستم متروی این منطقه به شدت مختل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.