471 نماد در صف فروش

 

صف‌های خرید و فروش: در نمودار به بررسی نماد‌های حاضر در بورس و فرابورس پرداخته شده و تعداد نمادهایی که در پایان روز معاملاتی گذشته در صنایع مختلف در صف خرید یا فروش قرار داشته‌اند به تفکیک صنعت مشخص شده‌اند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اقبال بازار به صنایع مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. روز گذشته گروه مواد و محصولات دارویی با 39 نماد و 95‌درصد از تعداد سهام موجود در صنعت بیشترین تعداد سهام در صف فروش را داشت. در بازار روز شنبه فضای کلی حاکم بر معاملات موجب شد از میان 556 نماد معامله شده در 46 صنعت مختلف، 471 نماد با صف صف فروش بسته شوند و تنها 20 نماد در صف خرید باقی بمانند. گروه‌های محصولات شیمیایی و سایر محصولات کانی غیر‌فلزی با 3 نماد و به ترتیب 5‌درصد و 19‌درصد از تعداد سهام معامله شده در صنعت بیشترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.

سهام پرنوسان: در نمودار نمادهای با نوسان کامل در روز معاملاتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نوسان در طول روز معاملاتی را می‌توان به دو نوع مثبت (+) و منفی (-) تقسیم‌بندی کرد. منظور از نوسان (+) این است که نمادهای قرار گرفته در این گروه از کمترین قیمت مجاز تا بیشترین قیمت مجاز نوسان داشته‌اند. به نوعی می‌توان گفت تقاضا در آنها نسبت به عرضه پیشی گرفته است و در گروه نوسان (-) برخلاف گروه قبل عرضه در آنها بیشتر از تقاضا بوده است.

به‌عنوان مثال، دیروز نماد «افق» کمترین قیمت در کل زمان بازار را در صف فروش به ثبت رساند. در ادامه داد‌ و ستد‌ها این نماد بیشترین قیمت خود را در صف خرید به ثبت رسانده و در نهایت «افق» با صف خرید کار خود را به پایان رساند.

افزایش حجم ناگهانی: روز شنبه نماد‌هایی معامله شدند که حجم معاملات آنها رشدی چشمگیر داشته است. بر این اساس حجم معاملات یک سهم بیش از 5 برابر نسبت به میانگین ماهانه رشد داشته است. همچنین در میان این نماد‌ها، «وکار» با حدود 79 میلیون سهم و 22 میلیارد تومان ارزش روز معاملات بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند.