با توجه به حضور در نزدیکی منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت در آن قرار گرفته‌ایم، احتمال اصلاح در روند نزولی در هفته آینده نیز وجود دارد، اما نزولی بودن روند میان‌مدت احتمال کاهش قیمت‌ها را بیشتر کرده و تا زمانی که نشانه‌های برگشت روند مثل شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت دیده نشود، انتظار کاهش قیمت‌ها بیش از افزایش قیمت‌ها است.در پرده اول از سناریوی کاهشی که احتمال رخ دادن آن زیاد است، ممکن است شاخص کل هم‌وزن تا محدوده‌های ۳۶۵ هزار واحد پایین بیاید. در این مسیر محدوده منطقه ۴۰۰ هزار واحد می‌تواند به‌عنوان حمایت مانع تکمیل این فاز از ریزش شود. در صورتی که محدوده ۳۶۵ هزار واحد به سمت پایین شکسته شود، فاز دوم ریزش قیمت‌ها که با عرضه‌های هیجانی زیادی همراه است با هدف ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ واحد شروع خواهد شد. محدوده ۳۳۰ هزار واحد، در این مرحله به‌عنوان حمایت معرفی می‌شود. فاز سوم ریزش قیمت‌ها به محدوده‌های کمتر از ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ واحد اختصاص دارد که سطح ۲۷۰ هزار واحد می‌تواند در این مرحله نقش حمایتی خوبی داشته باشد.

مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی و کاهش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند نزولی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران بلند‌مدت بازار در سهم حضور دارند و اکثر سفته‌بازان در این نقطه از سهم خارج شده‌اند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر احتمال تقاضای زیاد، ممکن است عرضه‌کننده سهام نیز از فروش اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز تقریبا متوالی کاهش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه پایان کاهش قیمت‌ها باشد. البته تمامی این محدوده‌ها در صورت شکسته شدن به سمت پایین با حجم زیاد می‌توانند به سطوح مقاومتی تبدیل شوند.

در مرحله اول از سناریوی افزایشی شاخص کل هم‌وزن باید محدوده خط روند نزولی کوتاه‌مدت را به سمت بالا بشکند. در فاز دوم از سناریوی افزایشی، شاخص کل هم‌وزن قصد شکستن محدوده خط روند نزولی میان‌مدت را دارد. خط روند نزولی میان‌مدت برای تحلیلگران بسیار مهم است. اگر این محدوده به سمت بالا شکسته شود، احتمالا ریزش قیمت‌ها به پایان رسیده و اگر شاخص به این منطقه واکنش نشان دهد و نتواند از آن عبور کند، وارد فاز بعدی ریزش خواهیم شد که فعلا احتمال شکسته‌شدن کم به نظر می‌رسد. اگر شاخص از این محدوده به سمت بالا عبور کند، می‌توان امیدوار بود که تا محدوده‌های ۵۳۸ هزار واحد و پس از آن ۶۶۰ هزار واحد افزایش یابد که به جای خود از مسیر دشوار حرکت صعودی شاخص کل هم‌وزن صحبت می‌کنیم.مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران به جمع‌آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضا‌کننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم. همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی محدوده‌های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

Untitled-6

Untitled-5