نگاهی بر روند گروه چند رشته‌ای صنعتی

با نگاهی به گروه چند رشته‌ای‌های صنعتی در هلدینگ‌های فعلی در بورس مانند نمادهای رمپنا، وصندوق، وغدیر، وامید، فولاد مبارکه، وتوشه و... این شرکت‌ها پرتفوهای غیر بورسی مطلوبی دارند.

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق)

این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری است. ۵۱درصد از سهام وصندوق در اختیار این نهاد قرار دارد. حدود ۱۵درصد از سهام وصندوق، شناور است. بازدهی این شرکت در بازه زمانی یک ماهه ۳۸درصد، سه ماهه ۱۹۸درصد و یک‌ساله ۵۳۵درصد بوده است. بازه قیمتی ۵۲ هفته اخیر این سهم بین ۲۴۶ تا ۱۶۳۳ تومان بوده است. میانگین حجم معاملات روزانه این سهم ۲۲میلیون سهم است. تعداد سهام وصندوق ۲۷میلیارد سهم و قیمت روز آن ۱۶۳۳ تومان است لذا ارزش بازار شرکت حدود ۴۴هزار میلیارد تومان است. وصندوق هلدینگ چند رشته‌ای است که سرمایه‌گذاری مناسبی در دارایی‌های بورسی و غیر بورسی کرده است. به‌طور کلی ارزش سبد بورسی و غیر بورسی این شرکت حدود ۶۳هزار میلیارد تومان است که ۷۰درصد از آن در دارایی‌های بورسی و ۳۰درصد در غیر بورسی‌ها سرمایه‌گذاری شده است. مهم‌ترین شرکت‌های بورسی آن، پتروشیمی جم، پالایشگاه نفت اصفهان، پتروشیمی فن‌آوران، ایران خودرو، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد، پتروشیمی نوری، توسعه صنایع بهشهر و پتروشیمی خارک است. کاملا مشخص است که پرتفوی متنوعی دارد، همچنین برخی از سهم‌های گروه معدنی، تایر و بانکی نیز در پرتفوی این شرکت قرار دارد. در پرتفوی غیر بورسی وصندوق نیز شرکت‌های حائز اهمیتی از جمله صبافولاد، پتروشیمی مسجدسلیمان، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی باختر، فولاد اکسین و صنایع شیر ایران مشاهده می‌شود.در نهایت با در نظر گرفتن قیمت‌های روز زیرمجموعه‌ها، وصندوق حدود ۶۵ تا ۷۰درصد خالص ارزش روز دارایی‌هایش در بازار معامله می‌شود.  از لحاظ تکنیکالی روند شارپ سهم از ۵۵۰ تومان شروع شده و در بازه زمانی ۲ماهه به ۱۵۰۰ تومان رسیده است. پس از آن افت قیمت را تا ۱۰۰۰ تومان تجربه کرد و پس از آن با عبور از سقف قبلی روز گذشته در قیمت ۱۶۳۳ تومان به صف خرید نشست. امروز روز مهمی برای سهم محسوب می‌شود. در صورت شکسته شدن سقف کانال و تثبیت بالای آن، انتظار رسیدن به اهداف ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومانی دور از انتظار نیست.

سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)

این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های بانک ملی است. ۶۳درصد از سهام وبانک در اختیار این نهاد قرار دارد. حدود ۱۸درصد از سهام وبانک، شناور است. بازدهی این شرکت در بازه زمانی یک ماهه ۳۶درصد، سه ماهه ۲۰۲درصد و یک‌ساله ۵۰۰درصد بوده است. بازه قیمتی ۵۲ هفته اخیر این سهم بین ۳۱۸ تا ۲۱۸۴ تومان است.همچنین میانگین حجم معاملات روزانه این سهم ۲۳میلیون سهم است.

تعداد سهام وبانک ۲۵/ ۱۶میلیارد سهم و قیمت روز آن ۲۱۸۴ تومان است لذا ارزش بازار شرکت حدود ۳۵هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.  به‌طور کلی ارزش سبد بورسی و غیر بورسی این شرکت حدود ۵۵هزار میلیارد تومان است که ۸۵درصد آن در دارایی‌های بورسی و ۱۵درصد در غیر بورسی‌ها سرمایه‌گذاری شده است. مهم‌ترین شرکت‌های بورسی آن، پتروشیمی شازند، توسعه صنایع بهشهر، سیدکو، ایران ترانسفو و گروه صنعتی بارز هستند. کاملا مشخص است که پرتفوی متنوعی دارد، همچنین برخی از سهم‌های گروه کشاورزی، نیروگاهی و بانکی نیز در پرتفوی این شرکت قرار دارد. با در نظر گرفتن قیمت‌های روز زیرمجموعه‌ها، وبانک حدود ۶۵ الی ۷۰درصد خالص ارزش روز دارایی‌های خود در بازار معامله می‌شود. از لحاظ تکنیکالی روند شارپ سهم از ۶۵۰ تومان شروع شده و در بازه زمانی ۲ماهه به ۲۰۰۰ تومان رسید. پس از آن افت قیمت،‌ ۱۵۰۰ تومان را تجربه کرد و پس از آن با عبور از سقف قبلی در قیمت ۲۱۸۴ تومان به صف خرید نشست. فیبو اکستنشن این سهم اهداف ۲۸۰۰ و ۳۷۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر)

این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است. نیمی از سهام وغدیر در اختیار این نهاد قرار دارد. حدود ۲۳درصد از سهام وغدیر، شناور است. بازدهی این شرکت در بازه زمانی یک ماهه ۴۴درصد، سه ماهه ۲۰۴درصد و یک‌ساله ۵۳۸درصد بوده است. بازه قیمتی ۵۲ هفته اخیر این سهم بین ۱۸۹ الی ۱۲۸۷ تومان بوده است. میانگین حجم معاملات روزانه این سهم ۱۰۰میلیون سهم است. تعداد سهام وغدیر ۷۲میلیارد سهم و قیمت روز آن ۱۲۴۰ تومان است لذا ارزش بازار شرکت حدود ۹۰هزار میلیارد تومان است.  ارزش سبد بورسی این شرکت حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان است. مهم‌ترین شرکت‌های بورسی آن، گسترش نفت و گاز پارسیان، سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی پارس و توسعه صنایع بهشهر است. با در نظر گرفتن قیمت‌های روز زیرمجموعه‌ها، وغدیر حدود ۸۰ الی ۸۵درصد خالص ارزش روز دارایی‌های خود در بازار معامله می‌شود. از لحاظ تکنیکالی روند شارپ سهم از ۴۰۰ تومان شروع شد و در بازه زمانی ۲ماهه به ۱۱۰۰ تومان رسید. پس از آن افت قیمت را تا ۸۰۰ تومان تجربه کرد و پس از آن با عبور از سقف قبلی در قیمت ۱۲۴۰ تومان معامله شد. فیبو اکستنشن این سهم اهداف ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

14-03