نگرانی کشورهای صنعتی از آینده رشد اقتصاد جهانی

گروه بین‌الملل - وزرای دارایی بیست کشور صنعتی جهان موسوم به G۲۰ نسبت به افزایش خطر تورم و کاهش رشد اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کردند. وزرای دارایی و اقتصاد گروه بیست که اجلاس سالانه خود را در آفریقای جنوبی برگزار کرده‌اند در سخنرانی‌ها خود نسبت به آینده اقتصاد جهانی با دیده تردید نگریستند. در بیانیه این اجلاس تاکید شده است که رشد اقتصاد جهانی اگرچه نگران‌کننده نشده است اما نسبت به یک دهه گذشته کاهش یافته است. تداوم این روند می‌تواند به کاهش بیشتر سرعت رشد اقتصاد جهان تبدیل شود. کاهش رشد اقتصاد ایالات‌متحده، تداوم رکود در اقتصاد ژاپن و نابرابری‌های تجاری بین اقتصادهای بزرگ از عواملی است که از نگاه کشورهای صنعتی موجبات کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان را به وجود آورده است.

موضوع آزادی بازارهای ارز یکی دیگر از موضوعات اصلی نشست وزرای دارایی و اقتصاد بیست کشور صنعتی جهان بود. کریستین لاگارد وزیر اقتصاد فرانسه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: ما روی موضوع مبادلات تجاری گفت‌و‌گو کردیم. وضعیتی که برخی کشورها همانند چین در پیش گرفته‌اند می‌تواند آسیب‌های زیادی به اقتصاد جهانی وارد کند. ما نیازمند بازارهای ارز یکسان هستیم که نرخ مبادلات در آنها آزاد باشد. وزیر اقتصاد فرانسه افزود: چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در صورت تداوم نابرابری‌های تجاری چندان روشن نخواهد بود. وی همچنین به چشم‌انداز تورم در کشورهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در نشست وزرای دارایی گروه بیست در مورد خطرهای افزایش تورم هشدارهایی داده شد. افزایش قیمت انرژی و برخی مواد غذایی در کشورهای صنعتی موجب تورمی شدن فضای اقتصاد شده است. این در حالی است که برخی بخش‌ها همچون بخش مسکن در ایالات‌متحده گرفتار رکود هستند. به عقیده وزیر اقتصاد فرانسه ریسک افزایش تورم نیز می‌تواند رشد اقتصادی جهان را کاهش دهد.

هنری پائولسون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اقتصاد جهانی را با خطرهایی روبه‌رو دانست که مهم‌ترین آن بحران جهانی در بازار اعتبارات است. وی همچنین به وجود بحران در وام‌های اعتباری مسکن در ایالات‌متحده اشاره کرد و گفت که هنوز خطر از این بخش دور نشده است. به عقیده وزیر خزانه‌داری آمریکا این موضوع می‌تواند اقتصاد جهانی را با کاهش سرعت رشد مواجه کند. پائولسون گفت: در بحث رکود بازار مسکن ایالات‌متحده من می‌توانم بگویم که این یک ریسک برای اقتصاد ما است. به عقیده تحلیل‌گران بحران مسکن آمریکا اکنون نه تنها یک مشکل برای اقتصاد آمریکا بلکه بحرانی برای کل اقتصاد جهان است. در صورتی که ایالات‌متحده بتواند بر این بحران غلبه کند، آنگاه مشکل بزرگی برای رشد اقتصادی بالاتر از ۳درصد در سال نخواهد داشت.

در همین حال دومنیک استراوس کان که از ابتدای ماه نوامبر ریاست صندوق بین‌المللی پول را عهده‌دار شده است، گفت: برای رشد اقتصادی پایدار باید کشورهای در حال توسعه بیش از آنچه اکنون مشاهده می‌شود درگیر اقتصاد جهانی شوند. استراوس کان در ادامه افزود: در اجلاس وزرای گروه بیست توافق شد که نقش کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی و تحولات صندوق بین‌المللی پول گام بردارند. رییس صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزود: افزایش این نقش بدون کمک کشورهای ثروتمند امکان‌پذیر نیست و در اجلاس آفریقای جنوبی کشورهای صنعتی گروه بیست توافق کردند که به این روند کمک کنند.

اقتصاد جهانی نیازمند بازارهای جدید و تقاضاهای تازه است. کشورهای در حال توسعه می‌توانند این نقش را به خوبی بازی کنند اما در ابتدا باید به آنها فرصت داده شود تا خود را با شرایط روز اقتصاد جهانی هماهنگ کنند. بی‌تردید این هماهنگی سودی مشترک خواهد داشت.

در همین حال گروه بیست در بیانیه پایانی خود از روند کنترل ارز در چین نیز ابراز نگرانی کرد. ایالات‌متحده در ابتدا خواستار صدور بیانیه‌ای علیه کنترل نرخ ارز در چین از سوی گروه بیست شد اما این موضوع با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده و دست آخر تنها به آن اشاره شد. چین با پایین نگاه داشتن مصنوعی نرخ یوآن در برابر دلار صدور کالاهای آمریکایی به چین را دشوار کرده است. آمریکا و اتحادیه اروپا عقیده دارند که نرخ یوآن در برابر دلار دست‌کم ۴۰درصد باید افزایش پیدا کند.