حضور انرژی‌زا در کمپین هریس باراک اوباما در گردهمایی هواداران نامزد حزب دموکرات در جورجیا حاضر شد و از کامالا هریس حمایت کرد / AP

 بر اساس داده‌های ردیابی «آزمایشگاه انتخابات» در دانشگاه فلوریدا تا عصر پنج‌شنبه، بیش از ۳۰میلیون رای‌دهنده رای خود را به صندوق انداخته بودند. درحالی‌که این امر رکوردهای رای اولیه را در برخی ایالت‌ها شکسته است، اما این ارقام تا کنون بسیار کمتر از سال۲۰۲۰ است؛ زمانی که - در بحبوحه همه‌گیری کووید- بیش از ۱۰۰میلیون رای‌دهنده قبل از روز انتخابات رای خود را به صندوق انداخته بودند.به گزارش الجزیره، نظرسنجی جدیدی که توسط فایننشال‌تایمز (FT) در روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که ترامپ اندکی از هریس پیشی گرفته است؛ زیرا آمریکایی‌ها به نامزدی که بیشترین اعتماد را در اقتصاد به او دارند میل کرده‌اند. این نظرسنجی که توسط FT و «دانشکده بازرگانی راس» دانشگاه میشیگان انجام شد، نشان داد که ۴۴درصد از پاسخ‌دهندگان به ترامپ برای مدیریت اقتصاد اعتماد دارند؛ درحالی‌که این رقم برای هریس ۴۳درصد است.

در همین حال، در تحلیلی جداگانه از ردیاب نظرسنجی روزانه انتخابات « FiveThirtyEight»، تا روز چهارشنبه، هریس در نظرسنجی‌های ملی کمی جلوتر است و با ۱.۷درصد از ترامپ پیشی گرفته است. با این حال، روند بلندمدت نشان می‌دهد که این رقابت در حال نزدیک‌تر شدن است؛ درحالی‌که نظرسنجی‌های ملی بینش‌های ارزشمندی را درباره احساسات رای‌دهندگان ارائه می‌دهند، برنده نهایی توسط کالج انتخاباتی تعیین می‌شود که نتایج را در هر ایالت منعکس می‌کند.

هفت ایالت چرخشی کلیدی که می‌توانند تعیین‌کننده انتخابات باشند، عبارتند از: پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، میشیگان، آریزونا، ویسکانسین و نوادا. این ایالت‌ها روی هم ۹۳رای الکترال کالج را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس ردیاب نظرسنجی روزانه  FiveThirtyEight، حمایت هریس در میشیگان به میزان اندکی افزایش یافته است و از کمتر از نیم درصد به ۰.۷درصد رسیده است. معاون رئیس‌جمهور در ویسکانسین کمی جلوتر است. در همین حال، ترامپ برتری اندکی نسبت به هریس در پنسیلوانیا دارد و در کارولینای شمالی، آریزونا و جورجیا کمی برتری بیشتری دارد. در نوادا، ترامپ و هریس مساوی هستند.

هریس در کنار اوباما در مراسمی که در آن اجراهایی از اسپرینگستین و پری فیلم‌ساز نیز دیده می‌شد، کمپین تبلیغاتی انجام داد. معاون رئیس‌جمهور آخرین سخنران بود و سخنرانی خود را با تمجید از اوباما آغاز کرد. هریس خطاب به اوباما گفت: «از شما متشکرم آقای رئیس جمهور.» هریس نسبت به پیروزی ابراز اطمینان کرد و افزود: «همان‌طور که رئیس‌جمهور سابق می‌گوید: بله ما می‌توانیم.» هریس پیشنهادهای خود را درباره مراقبت‌های بهداشتی و اقتصاد ارائه و بر ضرورت کاهش هزینه‌ها تاکید کرد و برنامه‌های خود را برای مشاغل کوچک ترسیم کرد و در عین حال ممنوعیت سقط جنین را «غیراخلاقی» خواند. اسپرینگستین و پری هم در حمایت از هریس اجراها و سخنرانی‌هایی داشتند. زمانی که اوباما سخنرانی خود را آغاز کرد، ترامپ را به تمسخر گرفت.

«نیکلاس نهاماس» هم در گزارش خود در نیویورک‌تایمز نوشت، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق تلاش کرد تا انرژی جنبش سیاسی خود را به معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس انتقال دهد تا او را از خط پایان عبور دهد. اوباما در یک جمع ۲۳هزار نفری در یک استادیوم فوتبال دبیرستانی در کلارکستون گفت: «ما با هم فرصتی برای انتخاب نسل جدیدی از رهبری در این کشور و یک آمریکای امیدوارتر داریم.» هریس پس از واگذاری سخنرانی به اوباما گفت: «میلیون‌ها آمریکایی نه تنها از پیام باراک اوباما بلکه از نحوه رهبری او انرژی و الهام گرفتند: به دنبال اتحادمان به جای جدایی‌مان.» کمپین هریس امیدوار است از قدرت محبوب‌ترین سیاستمداران و افراد مشهور اصلی حزب برای انرژی دادن به رای‌دهندگان خود استفاده کند.

Untitled7 copy