اسرائیل در باتلاق جنگ فرسایشی

به گفته تحلیلگران نظامی و سربازان اسرائیلی، مبارزان باقی‌مانده حماس در ساختمان‌های ویران‌شده و شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی این گروه که بسیاری از آنها به‌رغم تلاش‌های اسرائیل برای نابودی‌اش دست‌نخورده باقی‌ مانده‌اند، پنهان شده‌اند. این مبارزان برای مدت کوتاهی در واحدهای کوچک بیرون می‌آیند تا تله انفجاری در ساختمان‌ها کار بگذارند، بمب‌های کنار جاده‌ای نصب کنند، مین‌ها را به خودروهای زرهی اسرائیل بچسبانند یا خمپاره‌های آرپیجی را به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک کنند، قبل از اینکه به زیرزمین بازگردند. درحالی‌که حماس نمی‌تواند اسرائیل را در نبرد متعارف شکست دهد، اما رویکرد ضربه زدن و فرار کردن در مقیاس کوچک به این گروه اجازه داده است که به آسیب رساندن به اسرائیل ادامه دهد و از شکست اجتناب کند.

«صلاح الدین العواده» یکی از اعضای حماس و از مبارزان سابق این گروه و از اعضای شاخه نظامی که در استانبول مستقر است، گفت: «نیروهای چریکی به خوبی فعالیت می‌کنند و تسلیم کردن آنها - نه فقط در کوتاه‌مدت، بلکه در درازمدت هم بسیار دشوار خواهد بود.» اگرچه اسرائیل ممکن است انبارهای موشک دوربرد حماس را منهدم کرده باشد، اما العواده گفت: «هنوز بمب‌های بی‌پایان و سلاح‌های سبک دردسترس هستند.» برخی از آن مواد منفجره قبل از شروع جنگ انبار شده بود. به گفته حماس و ارتش اسرائیل، برخی دیگر مهمات اسرائیلی تغییر کاربری‌یافته‌ای هستند که بر اثر برخورد منفجر نشدند. حماس این هفته ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد آنها یک موشک منفجرنشده اسرائیلی را به یک بمب دست‌سازتبدیل می‌کنند.

همان‌طور که ترور سنوار در جنوب غزه در هفته گذشته نشان داد، در نبرد در فضای آزاد و باز، نیروهای حماس امکان کمی برای تقابل با ارتش اسرائیل را دارند. اما به گفته تحلیلگران اسرائیلی و فلسطینی بعید است حذف سنوار بر ظرفیت نیروهای حماس در شمال غزه تاثیر بگذارد. پس از بیش از یک سال نبرد چریکی، رزمندگان باقی‌مانده حماس احتمالا اکنون به تصمیم گیری محلی و میدانی به جای گرفتن دستورات از یک ساختار فرماندهی متمرکز روی آورده‌اند. علاوه بر این، گفته می‌شود حماس در تابستان اعلام کرد که رزمندگان جدیدی را به خدمت گرفته است، هرچند مشخص نیست که چه تعداد ثبت نام کرده یا اینکه چقدر آموزش دیده‌اند.

بارها و بارها، سربازان اسرائیلی نیروهای حماس را مجبور به خروج از یک محله برای واگذاری قدرت به رقبای فلسطینی‌شان کرده‌اند؛ اما در عرض چند هفته، دوباره بازگشته و کنترل همان منطقه را در دست گرفته‌اند. همین باعث می‌شود که ارتش اسرائیل دوباره به همان منطقه برگردد. قشون‌کشی کنونی اسرائیل در جبالیا در شمال غزه، جایی که سرهنگ دقسه در آن کشته شد، حداقل سومین عملیات اسرائیل در این منطقه طی یک سال اخیر است. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که اقدام اخیر برای تضعیف دوباره حماس ضروری است. با این حال، بی‌هدف بودن استراتژی اسرائیل منجر به پرسش‌هایی از سوی اسرائیلی‌ها درباره این مساله شده که چرا سربازانش دوباره به جبالیا فرستاده شدند.

«مایکل میلشتاین» تحلیلگر اسرائیلی در امور فلسطین می‌گوید: «ما سرزمین‌ها را اشغال می‌کنیم و سپس خارج می‌شویم. این دکترین به این معنی است که شما خود را در جنگ بی‌پایان می‌بینید.» برای فلسطینی‌ها، فرض کلی این است که این اقدام تلاشی برای بیرون راندن جمعیت باقی‌مانده از شمال غزه است. اکثریت جمعیت شمال قبل از جنگ - تقریبا یک‌میلیون نفر - در آغاز جنگ به جنوب گریختند؛ اما تصور می‌شود که حدود ۴۰۰هزار نفر باقی مانده‌اند.