کره‌شمالی می‌گوید که کره‌جنوبی، پهپادهای خود را بر فراز آسمان پیونگ‌یانگ به پرواز در آورده است. سازمان‌های امنیتی کره‌جنوبی دیروز دوشنبه نیز مدعی شدند که «حرکت‌های غیرمعمول» گسترده‌ای را در سمت مرز کره‌شمالی، از جمله استقرار گسترده نیروها و تجهیزات نظامی مشاهده کردند که نگرانی‌ها را نسبت به قصد پیونگ‌یانگ برای نابودی فیزیکی زیرساخت‌های مواصلاتی بین دو کره را افزایش داده است. در ادامه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، ارتش کره‌شمالی چهارشنبه گذشته تهدید کرد که مرزهای خود با کره جنوبی را برای همیشه مسدود خواهد کرد و برای مقابله با «جنون رویارویی» نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی، موقعیت دفاعی خود را تقویت خواهد کرد. این انفجارها یک روز پس از آن رخ داد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی با مقامات ارشد نظامی و امنیتی خود دیداری برگزار کرد.

در این دیدار، کیم پروازهای ادعایی پهپاد کره‌جنوبی را «تحریک جدی دشمن» توصیف کرد و وظایف نامشخصی را در رابطه با «اقدام نظامی فوری» و عملیات «بازدارنده جنگ» برای دفاع از حاکمیت این کشور بیان کرد. برگزاری این جلسه اوایل روز سه‌شنبه از سوی خبرگزاری کره‌شمالی گزارش شد. ادعای پیونگ‌یانگ باعث به راه افتادن نزاع لفظی و هشدارهای متقابل بین ۲کره شد؛ درحالی‌که پیونگ‌یانگ را تهدید به پاسخ نظامی در صورت تکرار چنین اتفاقی کرد. بعد از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی درباره وقوع «فاجعه وحشتناک» در صورت تکرار نفوذ به کشورش هشدار داد سئول نیز به پیونگ‌یانگ هشدار داد که در صورت آسیب زدن به شهروندان کره‌جنوبی «حکومت کره شمالی به پایان خواهد رسید.»

شواهد نشان می‌دهد که کره‌شمالی پیشتر توپخانه‌های خط مقدم و سایر واحدهای ارتش را در حالت آماده‌باش قرار داده است تا در صورت رؤیت پهپادهای کره‌جنوبی بر فراز کره‌شمالی، حملاتی را به کره‌جنوبی انجام دهند. کره‌جنوبی از ارسال هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کرده، اما هشدار داده است که اگر امنیت شهروندانش تهدید شود، کره‌شمالی را به‌شدت مجازات خواهد کرد. تخریب جاده‌ها در راستای تلاش کیم جونگ اون برای قطع روابط با کره‌جنوبی، تثبیت رسمی این کشور به‌عنوان دشمن اصلی کشورش و کنار گذاشتن هدف چندین دهه کره‌شمالی برای اتحاد مسالمت‌آمیز کره است.

در دوره قبلی تنش‌زدایی در دهه ۲۰۰۰، دو کره دو مسیر جاده‌ای و دو خط ریلی را در مرزهای به‌شدت مستحکم خود به هم متصل کردند. اما عملیات آنها بعدها یکی یکی به حالت تعلیق درآمد؛ زیرا هر دو کره بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و سایر مسائل درگیر شدند. در حالی که تنش‌ها بین دو کره افزایش یافته است، مقامات کره جنوبی گفتند که کره‌شمالی از اوایل سال جاری میلادی موانع ضد تانک و مین‌گذاری در امتداد مرز را به سایر اقدامات نظامی‌شان اضافه کرده‌اند. آنها گفتند کره‌شمالی همچنین مین‌گذاری کرده و لامپ‌ها را در امتداد بخش‌های خود از جاده‌های بین کره‌ای برداشته و پیوندها را در سمت شمالی راه‌آهن از بین برده است.