ترکیه درباره جنگ لبنان چگونه فکر می‌کند؟

اردوغان که این روزها به طرق مختلف از لبنان حمایت کرده به اسرائیل هشدار می‎دهد عواقب عملیات زمینی در لبنان شبیه عملیات‌های اشغالی قبلی نخواهد بود. دفاع از لبنان مانند غزه‎ای نخواهد بود که منزوی، ضعیف و بی‌دفاع بود.ما به‎عنوان ترکیه و مردم ترکیه برادران خود را در لبنان تنها نخواهیم گذاشت و به هر طریقی از آنها حمایت خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله زمینی اسرائیل به لبنان، اقدام غیرقانونی برای تهاجم و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. این حمله باید هر چه زودتر پایان یابد و سربازان اسرائیلی باید از خاک لبنان خارج شوند. در نتیجه این تلاش خطرناک برای تهاجم، به احتمال بسیار زیاد موج جدیدی از مهاجرت پدیدار خواهد شد و افراط‌گرایان در سرتاسر جهان جایگاه خود را به‌دست خواهند آورد. ما نباید فراموش کنیم که این تحولات بر کشورهایی که از اسرائیل حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‎کنند، تاثیر خواهد گذاشت.

کورتولموش، رئیس مجلس نمایندگان ترکیه در پاسخ به این سوال که «از خطر سرایت حملات اسرائیل به مرز ترکیه از طریق سوریه سخن به میان آورده می‌شود. آیا ترکیه اتخاذ موضع فعال در سطح دیپلماتیک، اقتصادی و سیاست بین‌المللی برای متوقف کردن حملات اسرائیل را بررسی می‌کند؟» تاکید کرد: «ابتدا باید حملات اسرائیل متوقف شود. اسرائیل راه حرف‌زدن را نمی‌فهمد. تمام سازوکارهای بین‌المللی را هم رد می‌کند. به تصمیمات سازمان ملل و دیوان دادگستری بین‌المللی اهمیت نمی‎‌دهد. ما نشست‎های این سازمان‌ها را از ابتدا به‌عنوان مجلس نمایندگان پیگیری می‌کنیم. ترکیه هم به دیوان دادگستری بین‌المللی مراجعه کرد. باید این سیاست تهاجمی اسرائیلی به‌درستی تفهیم شود.»

به‎باور او، اشغال غزه توسط اسرائیل، سومین پرده است. پرده اول خروج انگلیسی‌ها از منطقه بود. پرده دوم اشغال عراق بود. شاهد روندی بودیم که تمام قدرت‌های هوشیار در برابر اسرائیل در منطقه، گام‌به‌گام برکنار شدند. بعد از مرگ نصرالله هم می‌بینیم که مقامات آمریکایی چگونه موضع‌گیری می‌کنند. مواضع آمریکا تقریبا به این معناست که «تشویق و تایید می‌کنیم.» اسرائیل با خود می‌گوید حال که منطقه دچار تنش و تفرقه شده و هیچ ابتکار عمومی از خود نشان نمی‌دهند و آمریکا و غرب تا به این اندازه به‌طور قوی در این جغرافیا حضور دارند، من هم گام آخر را بردارم و اسرائیل بزرگ را از نیل تا فرات تشکیل ‌دهم. کورتولموش اعتقاد دارد: «از روز اول در مساله غزه گفتیم تصور نشود تنها هدف اسرائیل، غزه و فلسطین است. حمله اسرائیل به لبنان و سپس سوریه، نشانگر هدف نهایی آنها درباره ارض موعود از نیل تا فرات است که ترکیه نیز بخشی از آن است. برای درک این موضوع کافی است که ساده ‌لوح نباشید.»

وی به بحث‌های مذهب‌گرایی از طریق حملات اسرائیل اشاره‌ کرده و گفت: «رفتارهای اسرائیل نشانگر فقدان عقلانیت است. اسرائیل مانند یک گروه تروریستی رفتار می‌کند. حاکمیت کشورها را قبول ندارد. در ایران علیه حماس سوءقصد ترتیب می‌دهد. به لبنان حمله می‌کند. متاسفانه اسرائیل از دولت‌های کشورهای غربی جسارت می‌گیرد. هرکس که در برابر حملات اسرائیل، گرفتار بحث‌های مذاهب مختلف همچون تسنن، تشیع، اسلام و عرب بشود، آب به آسیاب اسرائیل می‌ریزد. باید ملت‌های منطقه برای یافتن راه‌های متوقف کردن این حملات، هویت سیاسی و تعلقات قومی خود را کنار بگذارند و به یافتن راه‌های اقدام مشترک متمرکز شوند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سازمان ملل، به‌طور ویژه‌ای به درگیری‌های منطقه به‌ویژه نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم غزه اشاره کرد. او تاکید کرد: «باید قبل از نزدیک شدن به فصل زمستان کمک‌های خود را به مردم فلسطین افزایش دهیم. با پیام‌هایی که دادیم وجدان مشترک بشریت را به زبان آوردیم. ترکیه صدای همه ستمدیدگانی است که برای آزادی، عدالت، حقوق و برابری در سکوی جهانی مبارزه می‌کنند. زمانی که ما در نیویورک بودیم، اسرائیل حملات خود را به لبنان بیشتر کرد و نزدیک به یک‌‌میلیون غیرنظامی لبنانی آواره شدند. بیش از هزار لبنانی، ازجمله بسیاری از کودکان، جان خود را از دست دادند. در دیداری که با نخست‌وزیر لبنان داشتم، من خیلی واضح گفتم که حمایت قوی ترکیه در کنار آنهاست تا زمانی که شرایط امنیتی اجازه دهد به کمک خود ادامه خواهیم داد. نیازهای برادران لبنانی ما به‌طور تصاعدی در حال افزایش است. باوجود شرایط سخت، سازمان‌های مردم‌نهاد ما در میدان هستند و تمام تلاش خود را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهند.»

به اعتقاد اردوغان، حفاظت از فلسطین و لبنان به‎معنای حفاظت از بشریت، حفاظت از صلح و فرهنگ همزیستی مذاهب مختلف است. اسرائیل نسل‌های متمادی است که بذر خصومت می‌کارد و کسانی‌ که از او حمایت می‌کنند، در این جنایت شریک هستند. اسرائیل نه‌تنها باور به حقوق بین‌الملل، بلکه اعتبار کشورهای حامی‌اش را نیز از بین می‌برد. ما هرگز به این ظلم، به این بربریت رضایت نخواهیم داد. در برابر استکبار لابی صهیونیستی که ما را هدف قرار می‌دهد، سر فرود نمی‌آوریم. ما تا امروز از فریاد زدن حقیقت دریغ نکرده‌ایم و هرگز دریغ نخواهیم کرد. من جهان اسلام و همه کشورهای باوجدان جهان را به اتحاد در برابر این بربریت مدرن دعوت می‌کنم.»