مهیب‌ترین انفجار در ضاحیه بیروت

 یک منبع نزدیک به حزب‌الله نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتش اشغالگر اسرائیل ۱۱مرتبه ضاحیه را به‌شدت بمباران کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این راستا شبکه۱۴ رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد که هدف از بمباران شدید ضاحیه بیروت، ترور سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله بوده است. یک منبع اسرائیلی نیز به وب‌گاه آکسیوس گفت که هدف از بمباران ضاحیه، هاشم صفی‌الدین بود. دو منبع دیگر اسرائیلی نیز به این وب‌گاه گفتند که هنوز نتیجه عملیات مشخص نیست. «ایسنا» نیز در گزارشی نوشت، رسانه‌ها حملات بامداد دیروز جمعه رژیم صهیونیستی به ضاحیه را «بی‌سابقه» توصیف کردند و خبر دادند که تنها در یک حمله، صدای هشت انفجار مهیب به گوش رسید. خبرنگار الجزیره گزارش داد شدت حملات به‌حدی بود که چند ساختمان کاملا ویران شدند.

«عمران خان» گزارشگر الجزیره نیز که از جنوب لبنان گزارش می‌داد با تعجبی فراوان نوشت: «این فقط یک بمب نبود. این فقط دو بمب نبود. این فقط سه بمب نبود. در مجموع ۱۱فروند به حومه جنوبی ضاحیه برخورد کرد.» این گزارشگر نوشت: «کاری که حزب‌الله انجام می‌دهد این است که بسیار مراقب باشد. آنها تلاش می‌کنند شواهدی از DNA یا شواهد بصری از فرد ترورشده پیدا و سپس آن را تایید کنند.» عمران‌خان افزود: « بنابراین اگر صفی الدین ترور شده باشد، این اگرچه ضربه‌ای به حزب‌الله خواهد بود، اما این گروه یک سازمان سازگار است و می‌داند که رهبرانش در خط مقدم ترور هستند.

بنابراین این احتمال وجود خواهد داشت که آنها برای مقابله با مواردی از این دست آمادگی دارند.»رامی خوری، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، بر این باور است که: «صهیونیست‌ها به‌طور معمول سعی می‌کردند رهبران جنبش‌های مقاومت را ترور کنند.» او به الجزیره گفت: «چنین خشونتی باعث شده است حلقه کاملی از گروه‌های مقاومت در اطراف اسرائیل به وجود بیاید.» او افزود چنین رویکردی باعث شده است اسرائیل به‌عنوان یک «دولت منحوس» و یک «ماشین کشتار» در جهان شناخته شود.ایسنا به نقل از خبرنگار الجزیره اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی اطراف گذرگاه «المصنع» لبنان در مرز با سوریه را هدف قرار داد که منجر به مسدود شدن جاده بین‌المللی بین لبنان و سوریه شد.

«علی حمیه»، وزیر حمل‌ونقل لبنان گفت: حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه مرزی المصنع منجر به بسته شدن جاده‌ای شد که صدها هزار تن از آوارگان از آن برای رفتن به سوریه استفاده می‌کردند. خبرنگار المیادین گفت: «ارتش رژیم صهیونیستی برای جدا کردن لبنان از کشورهای عربی اطراف آن تلاش می‌کند که این یک تنش خطرناک است.» «فراس الابیض» وزیر بهداشت لبنان هم روز پنج‌شنبه با اعلام آمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان افزود: «رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت‌های جنگی شده و تمام قوانین را زیر پا گذاشته است و افراد بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد و تمام بهانه‌های این رژیم برای این حملات وجود سلاح توهمی است.»

پاتک مقاومت به حملات اسرائیل

«عروبه جمال» در گزارش دیروز الجزیره نوشت، نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، یونیفل، به الجزیره گفت که ارتش اسرائیل از سربازان خود خواسته تا برخی از مواضع خود را در نزدیکی مرز در بحبوحه تشدید احتمالی تهاجم زمینی ترک کنند. با این حال، مقاومت لبنان بیکار ننشسته و دست به چند اقدام زد. در اولین اقدام، مقاومت لبنان دیروز جمعه حملات موشکی گسترده‌ای را به شمال فلسطین اشغالی انجام داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت آن و دفاع از لبنان و ملتش و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه روستاها و شهرهای لبنان و هدف قرار دادن غیرنظامیان، مبارزان مقاومت اسلامی تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف پایگاه المالکیه را با موشک هدایت‌شونده هدف قرار دادند که منجر به آتش گرفتن آن و کشته و زخمی شدن سربازان داخل آن شد.»

طبق گزارش الجزیره، مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد: صبح دیروز مواضع توپخانه دشمن صهیونیستی در جنوب کریات شمونا را با موشک هدف قرار داد. مقاومت لبنان همچنین از حمله موشکی به پایگاه ایلانیا در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد آتش‌سوزی‌ها خسارت‌های گسترده‌ای در کریات شمونا و الجلیل سفلا به بار آورد.به گزارش «ایسنا» گام دوم مقاومت، شلیک موشک‌ها به محل اقامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه «الخضیره» در «قیساریا» واقع در شمال فلسطین اشغالی بود. نتانیاهو در زمان حمله موشکی مقاومت در اقامتگاه خود بود و با به‌صدا درآمدن آژیرهای هشدار، به پناهگاه رفت. طبق گزارش المیادین، مقاومت لبنان همچنین شامگاه پنج‌شنبه پایگاه «البغدادی» و منطقه «الثغره» و «خله المحافر» را با موشک هدف قرار داد. مقاومت لبنان همچنین شامگاه پنج‌شنبه پایگاه «ناشر» در شرق حیفا را با موشک‌های فادی۲ هدف قرار داد. اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان در میان افسران و سربازان رژیم صهیونیستی در درگیری‌ها با نیروهای مقاومت در روز پنج‌شنبه دست‌کم به ۱۷افسر و سرباز رسید.

الجزیره به نقل از «تحلیلگران» درباره دلایل تلاش اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان نوشت: «حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان بخشی از تلاش برای تقویت اعتبار منطقه‌ای و نیز کسب امتیاز سیاسی در داخل است.» الجزیره افزود: «از یکسو، ارتش اسرائیل به مقابله با یک دشمن عرب می‌پردازد و به این وسیله توانایی خود را به اثبات می‌رساند. جنبه دیگر مربوط به جبهه داخلی است. دولت وقتی ۱۰۰هزار نفر را از شمال تخلیه کرد، اکنون باید خود را در چشم این افراد ناجی معرفی کند. هدف این تهاجم بیش از هر چیز این است که شهرک‌نشینان احساس امنیت کنند.» «جمال غُصن»، مفسر سیاسی مستقر در بیروت، به استراتژی «ناک اوت» از سوی اسرائیل اشاره می‌کند. او به الجزیره می‌گوید که اسرائیل در تلاش است تا با ترساندن حزب‌الله این گروه را «وادار به تسلیم کند» اما «این اتفاق نخواهد افتاد».