بر اساس گزارشی که شاهدان تایید کرده‌اند، مک‌گان به ترامپ گفته بود: «چطور این کار را انجام دهم؟» او ادامه داده بود: «من برای شما یادداشتی می‌نویسم که به شما توضیح می‌دهد قانون چیست و چگونه کار می‌کند و آن یادداشت را به شما می‌دهم و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟!» این اپیزود نشان‌دهنده آغاز تلاش تهاجمی‌تر ترامپ برای به کارگیری قدرت خود در برابر دشمنان تصور شده‌اش بود. تلاش برای این‌گونه اقدامات به‌رغم هشدارهایی بود که دستیاران ارشد گفته بودند این کار را انجام ندهد. نگاهی به پرونده ۱۰نفر در گذشته، الگوی روشن‌تری را به تصویر می‌کشد: «پس از اینکه ترامپ درخواست‌های مکرر عمومی یا خصوصی برای هدف قرار دادن آنها را مطرح کرد، آنها با فشارهای فدرال از یک نوع دیگری مواجه شدند.»

خطوط کلی این داستان‌ها قبلا گزارش شده است. اما بررسی دقیق‌تر، میزان نگرانی و مخالفت با خواسته‌های ترامپ در داخل کاخ سفید را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که وزارت دادگستری، اف‌بی‌آی یا سازمان‌های دیگر تا چه اندازه تمایلات ابراز شده او برای تعقیب افرادی را که خشم وی را برانگیخته بودند، دنبال می‌کردند. حتی بدون دستور مستقیم ترامپ، نفوذ غیرمستقیم او می‌توانست به اهدافش کمک کند و کسانی را که در تیررس او بودند با رسیدگی‌های حقوقی پرهزینه و وقت‌گیر یا سایر تحقیقات پر استرس روبه‌رو کند. داستان آن دوره، امروز طنین قدرتمندی دارد؛ زیرا ترامپ که تا حدی به دلیل دو کیفرخواست در سطح فدرال و دو پرونده ایالتی خشمگین‌تر شده است، تهدید می‌کند در صورت بازگشت به کاخ سفید کمپین تلافی‌جویانه‌ای را انجام خواهد داد.

او اشاره کرده است که دولت دوم ترامپ نه با افرادی که در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش همچون مانع عمل کرده‌اند، بلکه با وفادارانی که به دقت بررسی شده‌اند که مشتاقانه به خواسته‌های او عمل می‌کنند، مجهز خواهد شد.در صورت انتخاب مجدد، او به‌گونه‌ای به کاخ سفید بازخواهد گشت که با حکم دیوان عالی در ماه ژوئیه موقعیت خود را تقویت‌شده خواهد یافت. دیوان عالی در این ماه حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه روسای‌جمهور سابق مصونیت گسترده‌ای از تعقیب قضایی در زمان تصدی خود دارند. این می‌تواند بسیار به سود ترامپ در راستای اهدافش باشد.مصاحبه‌ها، پرونده‌های دادگاه و اسناد محرمانه کاخ سفید نشان می‌دهد که چگونه درخواست‌های ترامپ برای پیگرد قانونی در بهار ۲۰۱۸ باعث تحریک برخی از دستیاران ارشدش برای مهار انگیزه‌های وی و محافظت از حاکمیت قانون شد. دستیاران ترامپ به‌دنبال این بودند که کاخ سفید را در برابر ضربه‌های سیاسی و قانونی ترامپ مورد حفاظت قرار دهند.

یادداشتی که وکلای مک‌گان در دفتر مشاور کاخ سفید پس از جنجال ترامپ در آوریل۲۰۱۸ درباره محاکمه کلینتون و کومی تهیه کردند، قدرت و محدودیت‌های ریاست‌جمهوری را نشان می‌دهد. آنها برای آرام کردن ترامپ پیش‌نویس‌هایی تهیه و در اختیار رئیس‌جمهور قرار دادند. پیش‌نویس یادداشتی که در نهایت به رئیس‌جمهور رسید این‌گونه آغاز شده بود: «شما پرسیده‌اید که در صورت مخالفت با تصمیم دادستان کل مبنی بر عدم تعقیب کیفری یا عدم انجام تحقیقات جنایی بیشتر، چه اقدامات قانونی می‌توانید انجام دهید.» وکلای دادگستری اذعان کردند که روسای‌جمهور می‌توانند نفوذ قابل توجهی، حتی غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری وزارت دادگستری داشته باشند؛ به‌ویژه با تغییر دادستان کل.

اما آنها در این پیش‌نویس تصریح کرده بودند که ترامپ این اختیار را ندارد که «خودش تحقیقات یا پیگرد قانونی را آغاز کند یا با دستور دادن به یک مقام دیگر برای تحت پیگرد قرار دادن یا تحقیقات، دادستان کل را دور بزند.» پیام اصلی به ترامپ در این یادداشت‌ها این بود که مداخله رئیس‌جمهور در پیگرد قانونی - رعایت هنجارهایی که پس از واترگیت عمیقا در سیاست و دولت آمریکا جا افتاده است- می‌تواند پیامدهای منفی عمیقی برای ترامپ داشته باشد؛ از جمله استیضاح و شکست در انتخابات.