با این حال، خشونت، نقش اساسی در این کمپین سیاسی توفانی و پر سر و صدا در آمریکا ایفا کرده است و تنها در دو سوءقصد آشکار خلاصه نمی‌شود. اکنون نگرانی گسترده‌ای در سرتاسر جهان وجود دارد که انتخابات نوامبر پایان خوبی نخواهد داشت و دموکراسی آمریکایی که زمانی چراغ راه جهان بود، به نقطه شکست رسیده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک که خود در انتخابات امسال شاهد خشن‌ترین و خشونت‌آمیزترین انتخابات بود و دست‌کم ۴۱نفر ترور شدند، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگرچه ابعاد آنچه اتفاق افتاده هنوز نامشخص است، اما ما از خشونت علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا متاسفیم.» او ادامه داد: «مسیر دموکراسی و صلح است.» در زمان جنگ در اروپا و خاورمیانه و ناامنی گسترده جهانی درحالی‌که چین و روسیه برتری مدل‌های خودکامه خود را مطرح می‌کنند، بی‌ثباتی در آمریکا بیش از پیش جلوه‌گر شده است. کورنتین سلین، پروفسور تاریخ فرانسه می‌گوید که «سبعیت در سیاست آمریکا» فرانسه را به این فکر انداخته است که مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری به‌طور مسالمت‌آمیز به پایان خواهد رسید یا خیر؟

ترامپ همواره در نتیجه انتخابات۲۰۲۰، شک و شبهه وارد کرده است و این ترس وجود دارد که در انتخابات سال جاری نیز چنین مساله‌ای را طرح کند و چیزی فراتر از شورش علیه کنگره در تاریخ ششم ژانویه رقم بخورد؛ جایی که طرفداران ترامپ برای چند ساعت کنگره را به تسخیر خود درآوردند.