ژرمن‌ها علیه خارجی‌ها

 از دوشنبه آینده، پلیس فدرال گشت‌زنی‌هایی را در مرزهای معمولا باز آلمان به فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک، هلند و دانمارک به مدت حداقل ۶ماه اضافه خواهد کرد. مرزبانان مرزهای جنوبی و شرقی  -مرزهای سوئیس، اتریش، جمهوری چک و لهستان- حداقل از سال گذشته در حال گشت‌زنی بوده‌اند. همه کشورها در منطقه شنگن اروپا قرار دارند که به‌طور معمول امکان جابه‌جایی آزاد در سراسر مرزها را بدون توقف فراهم می‌کند. گشت‌های تشدیدشده شامل مواردی مانند توقف انتخابی ترافیک و بررسی گذرنامه در قطارهای مرزی است. دولت گفته است که از زمان برقراری گشت‌های مرزی در مرزهای جنوبی و شرقی، ۳۰هزار نفر بازگردانده شده‌اند. این اعلامیه گام دیگری دورتر از تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم سابق در سال۲۰۱۵ برای اجازه دادن به بیش از یک‌میلیون پناهنده، عمدتا از سوریه و افغانستان، برای درخواست پناهندگی بوده است. دولت اولاف شولتز تمایل داشت ۱.۲میلیون پناهنده را قبول کند.

میلیون‌ها اوکراینی در پی حمله روسیه به اوکراین، از این کشور فرار کرده‌اند. همچنین نشان می‌دهد که تا چه اندازه مساله مهاجرت بر بحث‌های سیاسی در آلمان تسلط داشته است. این کشور برای تقویت نیروی کار سالخورده خود به مهاجرت نیاز دارد، اما دولت اغلب خود را در حالت تدافعی در برابر احزاب افراطی با نفوذ می‌بیند.حدود ۴۴درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد، گفتند که مهاجرت و پناهندگان مهم‌ترین مشکل آلمان هستند. این مهم‌ترین مشکل در بین سایر مشکلات مطرح‌شده در این نظرسنجی بود. حدود ۷۷درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی که هزینه آن توسط یک رسانه عمومی و روزنامه وِلت پرداخت شد، گفتند آلمان به تغییر در سیاست‌های پناهندگی نیاز دارد. دو حمله با چاقو جداگانه توسط پناه‌جویان در آستانه اخراج مرتبط با داعش در دو شهر غربی در سال جاری به کمک ضد مهاجران آمد و دست برتر را به آنها اعطا کرد.

فایزر روز دوشنبه با ارائه طرح جدید خود گفت که این طرح «برای محدود کردن بیشتر مهاجرت‌های غیرقانونی و محافظت در برابر خطرات حاد ناشی از تروریسم و جنایات جدی» مفید است. این اعلامیه یک روز قبل از دیدار شرکای ائتلاف دولتی و مخالفان اصلی برای بحث درباره تشدید قوانین پناهندگی آلمان منتشر شد. پیش‌تر فریدریش مِرز، رهبر مخالف اپوزیسیون تهدید کرده بود که از نشست روز سه‌شنبه خودداری خواهد کرد، مگر اینکه دولت قبل از موعد به اقدام مهمی متعهد شود. چیزی که هنوز مشخص نیست این است که آیا پلیس شروع به دور زدن پناهندگانی خواهد کرد که در مرز درخواست پناهندگی می‌کنند یا خیر؟ مقامات معتقدند مرد سوری که حمله با چاقو را در سولینگن انجام داد، باید از بلغارستان، جایی که برای اولین بار وارد اتحادیه اروپا شد، اخراج می‌شد.

سیاستمداران خواستار اخراج این نوع از پناه‌جویان از اولین کشوری هستند که به آن ورود کرده‌اند. مِرز، رهبر اپوزیسیون جزو کسانی است که طرفدار این طرح در بلوک اروپایی است. سایر سیاستمداران خواستار محدودیت بالای ۱۰۰هزار درخواست پناهندگی در سال هستند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آلمان یا اتحادیه اروپا چگونه با آن برخورد خواهد کرد. قانون - که مستلزم شنیدن هر ادعای پناهندگی است- چنین محدودیتی را مجاز می‌کند. آلمان سال گذشته ۳۲۴۶۳۶ درخواست پناهندگی را ثبت کرد.آنتون هوفریتر، کارشناس سیاست اروپا در حزب سبزها که عموما در برابر اقداماتی که برای مهار تعداد مهاجران انجام می‌شود، مقاوم‌ترین هستند، هشدار داد که چنین اقدامی می‌تواند کار را برای اتحادیه اروپا سخت‌تر کند. او خواست کشورها در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند. هوفریتر به شبکه تلویزیونی وِلت گفت: «با تقاضاهای گسترده‌تر، انسجام اتحادیه اروپا، بازار داخلی و میلیون‌ها شغل را به خطر می‌اندازید.»