طبق توافق دو حزب «سوسیال‌مسیحی» و «دموکرات‌مسیحی» قرار است در مرز با اتریش مراکز ترانزیت پناهجویی ایجاد شوند. با توافق این دو حزب، مرکل از خطر سقوط رهید. ماه گذشته، زیهوفر به مرکل مهلت داده بود تا به راه‌حل جایگزینی برسد. وی نسبت به فروپاشی ائتلاف سه‌گانه دولت آلمان (متشکل از اتحادیه دموکرات‌مسیحی، اتحادیه سوسیال‌مسیحی و حزب سوسیال‌دموکرات) هشدار داده بود. هورست زیهوفر ریاست حزب سوسیال‌مسیحی را بر عهده دارد. او تهدید کرده بود چنانچه آنگلا مرکل به خواسته‌های او توجهی نکند، از همه مقام‌های خود کناره‌گیری خواهد کرد. پس از این توافق، وزیر کشور اعلام کرد در سمت خود باقی خواهد ماند.

«بنهولد- ادی» می‌افزایند این چرخشی خاص از سوی رهبری بود که پیشقراول نظم لیبرال اروپایی نام گرفته بود اما در داخل از سوی راست‌افراطی و محافظه‌کاران در دولت ائتلافی‌اش به‌خاطر سیاست مهاجرتی به‌شدت تحت فشار بود.آنگلا مرکل نیز توافق به‌دست آمده میان دو حزب سوسیال‌مسیحی و دموکرات‌مسیحی را «توافقی واقعا خوب» خوانده و گفت تصمیماتی که اتخاذ شده در راستای «هدایت و نظم‌دهی و تا حد امکان ممانعت از مهاجرت ثانویه» در اروپاست. مهاجرت ثانویه به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن مهاجران ثبت‌نام شده در کشورهای دیگر، به امید دستیابی به امکانات بهتر یا به امید شانس بهتر برای پذیرش درخواست پناهندگی‌شان، به کشوری دیگر می‌روند. آلمان جزو کشورهای محبوب برای پناهجویان است.

گزارشگران نیویورک‌تایمز همچنین می‌افزایند زیهوفر خواستار این شده که آلمان، در صورتی که مهاجران فاقد اوراق قانونی باشند یا در کشور دیگر ثبت‌نام کرده باشند، آنها را در مرز متوقف کند. مرکل که حامی «تحرک آزاد» در مرزهای اروپاست مخالف جدی کنترل‌های مرزی بود. اما به نوشته نیویورک‌تایمز «این رویکرد فقط تا دوشنبه شب ادامه داشت آن هم زمانی که مرکل این معامله را پذیرفت تا در قدرت باقی بماند.» این سیاست جدید منوط به تایید سوسیال دموکرات‌هاست که سومین حزب در ائتلاف مرکل هستند. به هر روی، طبق توافق میان این دو حزب قرار است در مرز آلمان با اتریش «مراکز ترانزیت» ایجاد شود تا به این ترتیب از ورود پناهجویانی که پیش‌تر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند به آلمان جلوگیری شود. این پناهجویان از همان‌جا به کشورهایی پس فرستاده خواهند شد که پس از ورود به قلمرو اروپا در آنجا تقاضای پناهندگی خود را به ثبت رسانده بودند.

«بنهولد- ادی» می‌نویسند در دوره رهبری مرکل، آلمان سدی بود در برابر ظهور راست‌افراطی در آلمان و چرخش روزافزون علیه مهاجران. حتی زمانی که برخی کشورها به مهاجران و آوارگان جنگی پشت کردند و خواستار اخراج آنها از کشورهایشان شدند، مرکل بیش از یک میلیون نفر از آنها را با آغوش باز پذیرفت و حتی به‌دنبال لابی در اروپا برای یافتن راه‌حلی جمعی برای آنها بود. او در سال ۲۰۱۵ جمله معروفی گفت: «ما می‌توانیم مدیریت کنیم.»

با این حال، سخنان او باعث شد بسیاری از آلمانی‌ها غذا و لباس به مهاجران بدهند و زمانی را به آنها اختصاص بدهند. اما مشکلات زمانی شروع شد که «حسن‌نیت» آلمان‌ها دچار «فرسایش» شد زیرا نتوانستند آن دسته از مهاجرانی را که پیش از این در آلمان بودند جذب جامعه آلمان کنند. راست‌های افراطی این ترس را به جامعه آلمان القا کردند که مهاجران با خود بحران می‌آورند و آمار جرم بالا می‌رود. حملات تروریستی هم که در سال‌های اخیر در آلمان انجام گرفت در هراس‌افکنی‌های راست‌افراطی و در نهایت توافق مرکل با زیهوفر بی‌تاثیر نبود.