اما به گزارش «وفا»، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، ماهیت محدود این «مکث‌ها» یا «توقف‌ها» با حمله شبانه که منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر از جمله زنان و کودکان شد، برجسته شد. شاهدان گفتند که این بمب‌ها در حیاط بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلاح مرکز غزه فرود آمد؛ جایی که غیرنظامیان آواره در آنجا پناه گرفته بودند. عکس‌ها و ویدئوهای گرفته‌شده توسط خبرگزاری رویترز، خیمه‌های ویران و سرپناه‌های موقت را در محل نشان می‌دهد که در آن برزنت‌ها، لباس‌ها و سایر وسایل از بیمارستان بیرون ریخته‌شده و همگی روی زمین‌ها به شکل «پاره و پوره» نمایان است. یک زن به نام «اقبال الزیدی» به رویترز گفت: «ما به مکانی امن پناه بردیم، در حیاط بیمارستان الاقصی، آواره و آرام خوابیده بودیم که ناگهان مورد حمله هوایی قرار گرفتیم.» ارتش اسرائیل این حمله را (که به گفته آنها با هلی‌کوپترهای تهاجمی انجام شده بود) تایید کرد؛ اما تعداد کشته‌ها یا نزدیکی به بیمارستان را تایید نکرد. ارتش اسرائیل افزود که به یک مرکز فرماندهی حماس برای «رفع تهدید فوری» که در یک منطقه بشردوستانه در دیرالبلح «استقرار یافته بودند» حمله کرده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «گام‌های متعددی برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان، از جمله استفاده از مهمات دقیق» و نظارت هوایی انجام شد. «پزشکان بدون مرز» گفت که این پنجمین‌بار از ماه مارس است که بیمارستان یا اطراف آن مورد حمله قرار می‌گیرد. اسرائیل با توقف کوتاه در حمله نظامی خود به غزه موافقت کرد تا به مقامات بهداشتی اجازه دهد اقدام فوری برای واکسینه کردن صدها هزار کودک و جلوگیری از شیوع مرگبار فلج اطفال را انجام دهند. اولین مورد فلج اطفال در غزه در ۲۵سال گذشته ماه گذشته در پسری کمتر از یک‌سال تایید شد. میانجی‌های دولت بایدن، مصر و قطر ماه‌هاست که به دنبال دستیابی به یک آتش‌بس پایدار بودند؛ اما این مذاکرات به‌دلیل اختلافات متعدد بین اسرائیل و حماس متوقف شد.

برای هفته‌ها، مذاکرات بر سر مساله حضور نظامی اسرائیل پس از جنگ در غزه به مشکل خورده است. اما مقامات آمریکایی می‌گویند که موضوع دیگری نیز به‌عنوان یک «نقطه گیر کلیدی» مطرح شده است: آزادی گروگان‌ها در غزه و فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل. مقامات آمریکایی می‌گویند که دو طرف درباره اینکه هر یک از طرفین در مرحله اول (آتش‌بس شش‌هفته‌ای) چه تعداد را آزاد کنند و چه کسانی باشند به توافق نرسیده‌اند. «جک لو» سفیر آمریکا در اسرائیل روز پنج‌شنبه در موسسه مطالعات امنیت ملی، یک اندیشکده در تل‌آویو گفت: «مذاکرات به سخت‌ترین موضوعات رسیده است که برخی از آنها در بحث‌های عمومی برجسته نیستند.» نخست‌وزیر اسرائیل گفت که نیروهای ارتش باید کنترل نوار غزه را در امتداد مرز با مصر حفظ کنند تا از قاچاق سلاح به حماس در غزه جلوگیری شود. این نوار که به‌عنوان کریدور فیلادلفی شناخته می‌شود، در مرحله اول ۶هفته‌ای آتش‌بس پیشنهادی، تحت کنترل ارتش اسرائیل باقی می‌ماند.

حماس می‌گوید خروج کامل اسرائیل از غزه در هر توافق آتش‌بس امری «محوری» است. مصر می‌گوید حضور نظامی اسرائیل در کریدور نقض توافق امنیتی دو طرف است. اما نتانیاهو این ایده را که کریدور فیلادلفی مانع اصلی است، رد کرد و حماس را به ناسازگاری متهم کرد. نتانیاهو در مصاحبه با «فاکس‌اند فرندز» که پنج‌شنبه پخش شد، ادعا کرد: «در واقع، درحالی‌که ما در ماه مه و ژوئیه و در ماه اوت با یک توافق و با یک پیشنهاد آمریکایی موافقت کردیم، حماس به‌طور مداوم به هر یک از آنها نه گفت. آنها با هیچ چیز موافق نیستند، نه با کریدور فیلادلفی، نه با مبادله گروگان‌ها، نه با هیچ چیز، بنابراین این فقط یک روایت نادرست است.»