گفته می‌شود که این پرونده به عدم توجه تلگرام به درخواست‌ها برای بررسی فعالیت‌های غیرقانونی از جمله قاچاق سلاح و انتشار محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان مربوط است. دوروف متولد روسیه است و تابعیت دوگانه فرانسوی-اماراتی دارد. تارنمای Avia.pro  در گزارشی مدعی شد که امارات متحده عربی به بازداشت دوروف واکنش تندی نشان داده و در پاسخ به این اقدام فرانسه، توافق خرید ۸۰فروند جنگنده «رافائل» را از این کشور به حالت تعلیق درآورده است. به نوشته این رسانه، توافق مذکور با توجه به تمدید بازداشت دوروف در فرانسه، حالا به‌شدت در معرض خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه امارات متحده عربی پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نزدیک پرونده دوروف را پیگیری می‌کند و از دولت فرانسه خواست تا تمام خدمات کنسولی را بلافاصله برای وی مهیا کند.

این رسانه همچنین مدعی شد که احتمالا تعلیق کامل همکاری نظامی-فنی پاریس و ابوظبی به‌دلیل بازداشت دوروف نیز وجود دارد. آسوشیتدپرس پیش‌تر نوشته بود که دوروف تا امروز در بازداشت خواهد ماند و سپس دادگاه درباره متهم کردن یا آزاد کردن وی تصمیم‌گیری خواهد کرد. به نظر می‌رسد که قاضی پرونده دوروف اگر اتفاق خاصی نیفتد، بازداشت او را دو روز دیگر تمدید کند. دستگیری دوروف در فرانسه ابهاماتی را در زمینه میزان مسوولیت مدیران درباره محتوای قابل انتشار در پلتفرم‌شان ایجاد کرده است. پیش از این تلگرام با انتشار پستی اعلام کرده بود که این پلتفرم از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند و مسوول دانستن مالک یک پلتفرم به‌دلیل سوءاستفاده کاربران از آن، غیرمنطقی است.

امارات از اینکه کارآفرین ۱۵.۵میلیارد دلاری‌اش در فرانسه بازداشت است، اصلا خشنود نیست و بیانیه وزارت امور خارجه این کشور نشان می‌دهد که قصد ندارند نسبت به بازداشت مالک تلگرام بی‌تفاوت باشند. در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: «مراقبت از شهروندان، حفظ منافع آنها، پیگیری امور آنها و ارائه تمام جنبه‌های مراقبتی به آنها از اولویت‌های اصلی امارات متحده عربی است.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اولین اظهارنظر عمومی خود درباره دستگیری روز دوشنبه گفت که این یک اقدام سیاسی نیست بلکه بخشی از تحقیقات مستقل است. مکرون با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که فرانسه «عمیقا به آزادی بیان متعهد است» اما «آزادی‌ها در چارچوب قانونی، هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در زندگی واقعی، برای حمایت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آنها بوده و رعایتشان ضروری است.»

بر اساس گزارش‌ها، فرانسه و امارات روابط نظامی نزدیکی دارند و فرانسوی‌ها یک پایگاه دریایی در ابوظبی و نیروهای اماراتی را با استفاده از تانک‌های Leclerc ساخت فرانسه و جت‌های جنگنده رافائل هدایت می‌کنند. همچنین مقامات دولت روسیه از بازداشت دوروف ابراز خشم کرده‌اند و برخی آن را با انگیزه سیاسی و اثبات استاندارد دوگانه غرب درباره آزادی بیان می‌دانند. پیش‌تر نیز ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در توییت‌های متوالی از دوروف حمایت کرده و نوشته بود که اگر قرار بر بازداشت کسی به‌دلیل جرایم مشابه باشد، مارک زاکربرگ هم باید مورد محاکمه قرار گیرد.

همزمان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که روابط روسیه و فرانسه پس از دستگیری دوروف در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد فرانسه اتهامات «بسیار جدی» را علیه دوروف مطرح کرده است، همچنان‌که پیش‌تر نیز با ارعاب تلاش کرده بود او را محدود کندد میتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «اتهامات در واقع بسیار جدی هستند. این یک تلاش مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات خواهد بود و حتی می‌توانم بگویم که قصد دارند مستقیما رئیس یک شرکت بزرگ را بترساند.»