کنوانسیون دموکرات‌ها زیر سایه غزه

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما هنوز انتظار می‌رود که ده‌ها هزار معترض درست خارج از محدوده امنیتی این رویداد گرد هم بیایند و احتمال ایجاد اختلال در سطح بالا همچنان واقعی است. چند صد تن از شهروندان آمریکا و به‌ویژه چهره‌های مسلمان و متحدانشان که از حمایت ایالات متحده از حمله اسرائیل به غزه و بالا رفتن تلفات غیرنظامیان خشمگین هستند، به دنبال تغییراتی در پلتفرم دموکرات‌ها هستند و قصد دارند حزب دموکرات را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه تل‌آویو تحت فشار قرار دهند.

این گروه‌ها در حالی به دنبال تحت فشار قرار دادن حزب دموکرات هستند که این حزب از روز گذشته کنوانسیون خود را آغاز کرد و تا ۲۲اوت (پنج‌شنبه همین هفته) ادامه دارد. این گروه حامی فلسطین به نام «هیات‌ها علیه نسل‌کشی» می‌گویند که در جریان این کنوانسیون چهار روزه، قرار است آزادی بیان را به بوته آزمون بگذارند. سازمان‌دهندگان این گروه از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کردند؛ اما گفتند که آنها حامیان را تشویق می‌کنند که چفیه یا روسری فلسطینی بپوشند و پرچم فلسطین را حمل کنند و به دنبال تغییر در پلتفرم حزب باشند؛ درحالی‌که از نمایندگان این گروه می‌خواهند در محل کنفرانس سخنرانی کنند.

شامگاه یکشنبه گروهی متشکل از ۱۰۰۰معترض حامی فلسطین به سمت مرکز شهر شیکاگو حرکت کردند و شعار «کنوانسیون ملی دموکرات را تعطیل کنید» سر دادند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «کامالا هریس» معاون او و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه سخنرانی کنند. نمایندگان طرفدار فلسطین می‌گویند که آنها سزاوار داشتن نقش بزرگ‌تری در نوشتن برنامه حزب هستند. این گروه‌ها خواهان قوانینی هستند که کمک‌های نظامی به افراد یا نیروهای امنیتی ناقض حقوق بشر را ممنوع کند. پیش‌نویس پلتفرم این گروه اواسط ژوئیه سال جاری میلادی نوشته شد و شامل درخواست آتش‌بس دائمی و سریع در جنگ غزه و آزادی اسرای باقی‌مانده نزد حماس است.

با این حال برنامه‌ریزان کنوانسیون با تاکید بر موضوع وحدت، سعی کرده‌اند هم مسلمانان و هم یهودیان آمریکایی را آرام کنند. در بخشی از برنامه‌های کنوانسیون قرار است محلی برای صحبت به خانواده‌های گروگان‌های آمریکایی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، اختصاص داده شود. از طرفی به یکی از برجسته‌ترین مسلمانان در سیاست ملی، یعنی کیت الیسون، دادستان کل مترقی مینه‌سوتا، روی صحنه وقت سخنرانی داده خواهد شد.

انتظار می‌رود داگ امهوف، شوهر کامالا هریس، از یهودیت خود با افتخار صحبت کند و برنامه دموکرات‌ها نسبت به تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل را برجسته کند. در عین حال، جولی چاوز رودریگز، مدیر ستاد انتخاباتی هریس، هفته گذشته مجموعه‌ای از جلسات را برای شنیدن نگرانی‌های آمریکایی‌های عرب‌تبار و برخی نمایندگانی که نماینده رای‌ اولی‌های دموکرات بودند، برگزار کرد که به نظر می‌رسد هر دو گروه منتقد سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل هستند. با وجود چنین تلاش‌هایی، این کنوانسیون در سایه اعتراضات گسترده علیه رویکرد دولت بایدن-هریس قرار خواهد گرفت؛ معترضانی که می‌گویند از ۷اکتبر به این‌سو بیش از ۴۰هزار فلسطینی به‌دلیل حملات اسرائیل به غزه جان باخته‌اند.

سوال کلیدی دموکرات‌ها با آغاز اعتراضات در حاشیه کنوانسیون این است که آیا افراد معترض کسانی هستند که رایشان در انتخابات ماه نوامبر بسیار تاثیرگذار است یا اینکه افرادی هستند که به‌عنوان نماینده چپ‌ها یا پیشروها در آن حضور دارند؛ چراکه این افراد همواره معترض سیاست‌های آمریکا در قبال حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل بوده‌اند.

فیل مورفی فرماندار نیوجرسی می‌گوید: « این یک واقعیت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تراژدی بسیار زیاد است، تلفات جانی افراد بی‌گناه بسیار زیاد است و اتفاقا خطرات ژئوپلیتیک بسیار زیادی -در سطح بسیار بالایی-وجود دارد و متاسفانه به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.» تقریبا از زمان حمله اسرائیل به غزه، دانشجویان پیشرو، آمریکایی‌های عرب‌تبار در دانشگاه‌های این کشور دست به تحصن زدند و معترض سیاست‌های جو بایدن شده‌اند. این اعتراض‌ها حالا به نحو دیگری در جریان است و مهم‌ترین آنها اعتراض در حاشیه کنوانسیون ملی دموکرات‌ها است.