محمود فاضلی copy

این سازمان حقوق‎بشری اعلام کرد که در چارچوب تحقیقات و تنظیم این گزارش به اظهارات 55زن و مرد فلسطینی استناد کرده که در طول این مدت در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی اسیر بودند و بیشترشان تفهیم اتهام و محاکمه نشدند. طبق اظهارات آنها در این گزارش، بیش از 12بازداشتگاه غیرنظامی و نظامی رژیم صهیونیستی به مجموعه‌ای از پایگاه‌ها با هدف اصلی شکنجه دادن افراد بازداشت‌شده تبدیل شدند. هر کسی که وارد این فضا می‌شود، محکوم به تحمل دردها و رنج‌های عمدی و بدون توقف است.

اظهارات این اسرای فلسطینی واقعیت موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی مبتنی بر سیاست ساختاری و سیستماتیکی را به نمایش می‌گذارد. پایه و اصل آن شکنجه مستمر تمام اسرای فلسطینی از جمله خشونت‌های مکرر شدید و ظالمانه، تعرض جنسی، اهانت، تحقیر، گرسنگی دادن عامدانه، شرایط بهداشتی و نظافتی بسیار بد، محرومیت از خواب و عبادت و تعیین مجازات‌هایی برای آنها، مصادره تمامی وسایل مشترک و شخصی و محرومیت از درمان و مراقبت‌های پزشکی است.

کابینه رژیم اسرائیل با وجود وزرایی همچون «بزلال اسموتریچ (دارایی) و ایتمار بن گویر (امنیت ملی) ضد فلسطینی‎ترین دولت در اسرائیل از سال1948 است. حمله هفتم اکتبر2023 نقطه آغازی برای یک جنگ شدید و ادامه آن و انتقام گیری‌های مکرر بوده که دامنه آن تا زندان‌های اسرائیل هم پیش رفته است. تحقیقات صورت‌گرفته از سوی خود انجمن‌ها و سازمان‌های اسرائیلی همچون B’Tselem (خانه صلح) که گزارش آن را منتشر کرده و در خود روایت‎های زندانیان سابق فلسطینی را در خود دارد، نشان می‎دهد که از سال1967 تاکنون بیش از 800هزار فلسطینی ساکن کرانه باختری رود اردن، بیت‌المقدس شرقی و غزه در این زندان‌ها حضور داشته‎اند.

در اسرائیل و با آمدن «ایتمار بن‌گویر» شرایط بسیار سخت‌تر شده و امکاناتی همچون «دیدار با خانواده‌ها، امکان آزادی‌های زودهنگام و حتی پخت غذا» ممنوع شده است. به‎گفته این سازمان، حمله هفتم اکتبر این شرایط را به‎وجود آورده است که برخوردها بر اساس ایدئولوژی «نژادپرستی» تعریف شوند و اسرائیل مکانیسم‎های سرکوب خشونت‎آمیز را تشدید کرده است. زندانیان فلسطینی گرفتار نوعی قرنطینه شده‌اند و ارتباط آنها با محیط بیرون کانلا قطع شده است. به‌گونه‎ای‌که «ایتمار بن گویر» در روز 18اکتبر2023 برای زندانیان فلسطینی «شرایط اضطراری کیفری» به اجرا گذاشته است.

Web_F080727DH10-1000x668 copy

10زندان اسرائیل به اردوگاهی برای تحمیل شرایط سخت به زندانیان فلسطینی تبدیل شده‎اند. روزنامه «اومانیته» فرانسه نیز در گزارش انتقادی از زندان‌های اسرائیل و رفتارهای خشن با زندانیان فلسطینی نوشته است: «حمله با سگ‎های مهاجم، خشونت و کتک زدن، و... در گوانتاناموهای اسرائیلی به امری عادی تبدیل شده‎اند. این روزها بیش از 10هزار زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در شرایطی هولناک زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که قبل از هفتم اکتبر تعداد آنها 4500نفر بوده است. روزنامه «لوپاریزین» فرانسه هم در مقاله‎ای با عنوان «اظهارات عصبانیت برانگیز وزیر دارایی اسرائیل» به رویکردهای غیرانسانی اسرائیل با مردم فلسطین اشاره کرده است.

رژیم اسرائیل از زندان‌های خود به‎عنوان ابزاری برای سرکوب و کنترل ساکنان فلسطینی استفاده می‌کند. تعداد اسرای فلسطینی در آغاز جنگ علیه غزه ۵۱۹۲نفر بود که از این تعداد ۱۳۱۹نفر از اسرای اداری بودند که محاکمه‌ای برای آنها انجام نشد؛ اما از ابتدای ماه ژوئیه۲۰۲۴ تعداد اسرای زندان‌های اسرائیل به ۹۶۲۳نفر افزایش پیدا کرد که از این تعداد ۴۷۸۱تن از اسرای اداری و بدون محاکمه بودند که هیچ‌گونه اتهامی علیه آن‎ها مطرح نشده یا به آنها حق دفاع از خود داده نشده است. همچنین مسوولان اسرائیل در روزهای اولیه پس از عملیات هفتم اکتبر سال گذشته (طوفان‌الاقصی) هزاران کارگر فلسطینی از نوار غزه را با وجود داشتن مجوزهای کار بازداشت کردند و صدها نفر از آن‎ها را به اماکن نامعلومی منتقل کردند و تا این لحظه خانواده‌های آنها اطلاعاتی درخصوص محل بازداشتشان ندارند.

از جمله گزارش‌هایی که ۵۵اسیر آزاد شده فلسطینی به این سازمان ارائه کردند، اهانت و آزار جنسی اسرا است. یکی از اسرا می‎گوید که سربازان ارتش اسرائیل آنها را به اتاق‌هایی منتقل کردند که مملو از لباس، کفش، انگشتر و ساعت بود سپس آنها را به بهانه تفتیش و بازرسی مجبور کردند تمام لباس‌هایشان را درآورند و پس از تفتیش نیز ضرباتی را به نقاط حساس بدنشان وارد کردند و آنها را مجبور کردند که به پرچم اسرائیل که روی دیوار آویزان بوده، ادای احترام کنند.

پس از هفتم اکتبر۲۰۲۳ مدیریت زندان همواره ما را به‎صورت جمعی شکنجه می‌داد، اولین مورد افزایش تعداد زندانی‌ها در داخل هر سلول از ۶ به ۱۴تن بود؛ به این شکل حریم خصوصی اسرا نقض می‌شد و اسرا برای استفاده از سرویس بهداشتی د اخل سلول باید زمان زیادی را منتظر می‌ماندند، علاوه بر این اسرای جدیدی که به سلول‌ها منتقل می‌شدند، مجبور بودند روی زمین بخوابند؛ چرا که در هر سلول تنها سه تخت 2طبقه وجود داشت. زندانیان به‎طور مداوم از خشونت شدید و خودسرانه از جمله تجاوز جنسی روایت دارند. برنامه هر روز نگهبانان اسرائیلی این بود که تمام زندانی‎ها را از سلول‎هایشان بیرون آورند و پس از چند ساعت کبود و زخمی به سلول بازگردانند. هیچ گروهی از فلسطینی‎ها از شکنجه در زندان‌ها مستثنی نیستند و زنان هم در دام آزار و اذیت زندانبانان گرفتار شده‎اند.

وزرای افراطی اسرائیل این رنج‌ها و شکنجه‌ها را «دارای توجیه اخلاقی» می‎دانند. «ایتامار بن‌گویر» وزیر افراطی امنیت ملی کابینه نتانیاهو نخست‎وزیر اسرائیل که با غرور و افتخار از ریاست خود بر سیستم زندان‎های اسرائیل می‎بالد، در این خصوص در شبکه «ایکس» نوشت: «در زندان «کتزیوت» می‎گویند که من دیوانه هستم و به این افتخار می‎کنم که ما همه شرایط را تغییر داده‎ایم.»