تظاهرات از لیورپول تا بلفاست

 اطلاعات نادرست درخصوص قتل سه دختر نوجوان به سرعت پخش شد که به اشتباه ادعا می‌کرد مظنون حمله با چاقو یک مهاجر است. روز شنبه، درحالی‌که تظاهرات از لیورپول تا بلفاست به خشونت کشیده شد، ده‌ها نفر دستگیر شدند. یکشنبه شاهد موج جدیدی از درگیری‌ها بود. در پی آن، گروه‌های راست افراطی در روترهام، بولتون، هال، ساوت‌پورت، میدلزبرو و دیگر شهرها در سراسر کشور تجمع کردند که به درجات مختلفی از خشونت تبدیل شد. در روترهام، درحالی‌که افسران پلیس ضدشورش برای کنترل جمعیت خشمگین تلاش می‌کردند، معترضان قبل از هجوم به داخل ساختمان، شیشه‌های یک هتل از مجموعه «هالیدی این اکسپرس» را شکستند و آتش زدند. این هتل برای اسکان پناه‌جویان مورد استفاده قرار گرفته بود؛ اما مشخص نیست که آیا آنها همچنان در محل اقامت دارند یا خیر؟ سرویس پلیس یورکشایر جنوبی که ناظر بر منطقه است، شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حداقل ۱۰افسر پلیس زخمی شدند و یک افسر پلیس پس از ضربه به سر بیهوش شد. به گفته پلیس، هیچ یک از کارکنان یا ‌میهمانان هتل آسیب ندیده‌اند.

در میدلزبورو، گروهی متشکل از مردان که برخی از آنها نقاب پوشیده بودند، به سمت افسران پلیس ضدشورش بطری و سنگ پرتاب کردند و خودروها را به آتش کشیدند. پلیس محلی اعلام کرد که حداقل ۹نفر روز یکشنبه دستگیر شده‌اند. در بولتون، نزدیک منچستر، با درگیری دو گروه جداگانه، با وجود حضور گسترده پلیس، اوضاع به خشونت کشیده شد.

شورش‌های آخر هفته واکنش شدید پلیس را در شهرهای سراسر بریتانیا برانگیخته است. شورای روسای پلیس ملی که نماینده اجرای قانون است، گفت که نزدیک به ۴۰۰۰افسر اضافی برای جلوگیری از خشونت مستقر شده‌اند و از شنبه شب حدود ۱۴۷نفر در سراسر کشور دستگیر شده‌اند. نخست‌وزیر استارمر، در بیانیه‌ای که بعدازظهر یکشنبه از داونینگ‌استریت داده شد، با ابراز این جمله «آزار و اذیت‌های راست افراطی که این آخر هفته شاهد بودیم» را محکوم کرد. استارمر با اشاره به اینکه پلیس در نهایت شورشی‌ها را دستگیر خواهد کرد و اتهامات متعاقب آنها پیگیری خواهد شد، گفت: «شک نکنید: کسانی که در این خشونت شرکت کرده‌اند با تمام توان با قانون مواجه خواهند شد. من تضمین می‌کنم که از شرکت در این اختلال پشیمان خواهید شد، خواه مستقیما یا کسانی که این اقدام را آنلاین انجام می‌دهند و سپس خود را در فضای مجازی گم و گور می‌کنند. این اعتراض نیست؛ این یک اراذل و اوباشی سازمان‌یافته و خشونت‌آمیز است.»

 این بحران به‌عنوان اولین آزمون برای دولت نوپای کارگری استارمر است که روز یکشنبه قصد داشت به تعطیلات آخر هفته برود؛ اما این اعتراضات روز تعطیل او را تبدیل به روز کاری کرد. دفتر او گفت که او قرار نبود این تعطیلات خارج از شهر باشد و حالا در خانه شماره۱۰ خواهد ماند تا اوضاع را مدیریت کند. سیاستمداران جریان اصلی با هر طیفی در محکومیت خشونت متحد شده‌اند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر سابق و رهبر فعلی حزب محافظه‌کار که در ۱۴ سال گذشته بر بریتانیا حکومت کرده‌اند، در شبکه اجتماعی ایکس گفت که این نزاع «هیچ ربطی به تراژدی در ساوت‌پورت» ندارد و پلیس از حمایت کامل ما برای برخورد با اراذل و اوباش برخوردار است.»