جاسوسی از طریق گالری آنلاین

روسیه - و قبل از آن اتحاد جماهیر شوروی- سابقه‌ای طولانی در سرمایه‌گذاری هنگفت بر روی به اصطلاح امور «غیرقانونی» دارند؛ جاسوسانی که در طول سال‌های دراز در اعماق کشورهای هدف رسوخ می‌کنند. برخلاف جاسوسان «قانونی» که تحت پوشش دیپلماتیک در سفارتخانه‌های روسیه فعالیت می‌کنند، آنها هیچ مصونیتی از تعقیب قضایی یا ارتباط آشکار با روسیه ندارند و شناسایی آنها بسیار سخت است. «کالدر والتون»، مدیر تحقیقات پروژه اطلاعاتی در دانشکده کندی هاروارد می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «منابع عظیمی را برای این اولویت کاملا عجیب و غریب اختصاص داده است. او یک علاقه‌مند واقعی به آن «غیرقانونی‌ها» است که به دوران حضورش در کا.گ.ب برمی‌گردد.»

صاحب گالری هنری در اسلوونی که نام اصلی او «آنا دولتسوا» است، در نقش یک آرژانتینی هنرمند به نام «ماریا رزا مایر مونوس» آن‌قدر خوب کار کرد که به گفته کرملین، حتی دو فرزند او نمی‌دانستند که او با روسیه ارتباطاتی دارد تا اینکه آنها در قالب بخشی از تبادل زندانیان با آمریکا به مسکو وارد شدند. پوتین با کودکانش - یک دختر ۱۲ساله و یک پسر ۹ساله - به زبان اسپانیایی احوالپرسی کرد؛ زبانی که خانواده در اسلوونی به همراه انگلیسی صحبت می‌کردند تا روابط خود را با روسیه پنهان کنند. شنیده شد که پوتین در ویدئویی از مراسم استقبال در فرودگاه مسکو که توسط تلویزیون دولتی منتشر شد، می‌گوید: « Buenas noches».

همچنین سرگئی ناریشکین، رئیس سازمان اطلاعات SVR هم به آنها سلام کرد.خانم دولتسوا و همسرش در دسامبر۲۰۲۲ دستگیر شدند هنگامی که مقامات اسلوونیایی که ماه‌ها پس از دریافت اطلاعاتی از یک سرویس اطلاعاتی خارجی این زوج را تحت نظر داشتند، به خانه این خانواده در «کرنوچه»، حومه لیوبلیانا در پایتخت یورش بردند. فردی که درباره این پرونده مطلع بود، گفت که زمان حمله برای دستگیری این زوج برای زمانی برنامه‌ریزی شده بود که آنها با مسکو با استفاده از تجهیزات ویژه‌ای که از خطوط تلفن و اینترنت احتراز می‌جست، ارتباط گرفته بودند. به گفته این شخص، این خبر ریشه در بریتانیا داشت که این زوج اغلب تحت پوشش تجاری به آنجا می‌رفتند. خانم دولتسوا دو نمایشگاه هنری در شهر ادینبورگ اسکاتلند ترتیب داد و چندین‌بار به‌عنوان «مایر مونوس» از بریتانیا دیدن کرد.