کمپین گونزالس می‌گوید که از بیش از ۸۰درصد دستگاه‌های رای‌گیری متوجه شده‌اند او با اختلاف غیرقابل بحثی برنده شده است. درحالی‌که برخی از رهبران در روزهای اخیر حمایت خود را از گونزالس ابراز کرده‌اند، ایالات متحده بزرگ‌ترین کشوری است که او را به‌عنوان برنده به رسمیت می‌شناسد. این تصمیم مطمئنا مادورو را که مدت‌هاست واشنگتن را به‌عنوان امپریالیست‌های مداخله‌گر توصیف کرده است، عصبانی می‌کند. اما مشخص نیست که آیا این اعلامیه تاثیری بر تسلط مادورو بر قدرت خواهد داشت یا خیر؟ بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به شواهد فراوان، برای ایالات متحده و مهم‌تر از همه برای مردم ونزوئلا واضح است که ادموندو گونزالس اوروتیا بیشترین آرا را به‌دست آورده است.» بلینکن ادامه داد: «ما به ادموندو گونزالس اوروتیا به‌خاطر کمپین موفقیت‌آمیزش تبریک می‌گوییم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که احزاب ونزوئلا گفت‌وگوها را درباره یک انتقال محترمانه و مسالمت‌آمیز مطابق با قانون انتخابات ونزوئلا آغاز کنند.»

مادورو بلافاصله به این بیانیه پاسخ نداد. اما درست همان روز که این سخنان منتشر شد، در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس نوشت که «مایل است با ایالات متحده گفت‌وگو کند، اگر دولت ایالات متحده مایل به احترام به حاکمیت و توقف تهدید ونزوئلا باشد.» نامزدی گونزالس که توسط ماریا کورینا ماچادو، رهبر محبوب مخالفان حمایت می‌شود، مهم‌ترین تهدید انتخاباتی برای مادورو از زمان روی کار آمدنش از سال۲۰۱۳ است. جنبشی که مادورو رهبری می‌کند، معروف به چاویسمو، ونزوئلا را به مدت ربع قرن کنترل کرده است، از زمانی که سلف او، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور این کشور شد و در نهایت نوید یک انقلاب سوسیالیستی را داد. از زمان انتخابات، حامیان خشمگین گونزالس و ماچادو برای اعتراض به خیابان‌ها ریخته‌اند که منجر به سرکوب از سوی نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح طرفدار دولت شده است.

بر اساس گزارش یک گروه حقوق بشری، فورو پنال و گزارش نیویورک‌تایمز، حداقل ۱۷نفر جان خود را از دست داده‌‌اند. به گفته دادستان کل این کشور هم حدود ۷۵۰نفر دستگیر شده‌اند. ماچادو هواداران خود را به راهپیمایی در روز شنبه در کاراکاس، پایتخت و بر افراشتن پرچم ونزوئلا به‌عنوان «نماد آزادی» فراخوانده است.درحالی‌که ایالات متحده تنها کشوری نیست که درباره نتایج انتخابات تردید دارد، سایر کشورها رویکرد ملایم‌تری نسبت به مادورو در پیش گرفته‌اند و به وضوح معتقدند که می‌توانند از دیپلماسی استفاده کنند تا او را به انتشار آرا از همه شعبه‌های رای‌گیری، همان‌طور که در سال گذشته انجام شد، مجاب کنند تا نتیجه واقعی انتخابات روشن شود.