در حمله به بلندی‌های جولان چه گذشت؟

شامگاه شنبه ۲۷ژوئیه، انفجاری در زمین بازی در شهر مجدل شمس رخ داد و ۱۲نفر از اقلیت دروزی کشته شدند. این مرگبارترین حادثه در اطراف مرز اسرائیل با لبنان از زمان تشدید خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در ماه اکتبر بود. اسرائیل انگشت اتهام را به سوی حزب‌الله نشانه رفت و حزب‌الله هم آنچه را که به زمین فوتبال اصابت کرده است، یک پرتابه رهگیر ضد موشک اسرائیل دانست. با این حال، شاخه نظامی حزب‌الله یکی از قدرتمندترین نیروها در منطقه است که گفته می‌شود به ۲۰۰هزار موشک و راکت و همچنین پهپادهای تهاجمی مجهز است. این ارتش البته جدا از ارتش لبنان و بسیار قوی‌تر از آن است. حزب‌الله از نظر سیاسی نیز در دولت لبنان تاثیرگذار است.

چرا اسرائیل در بلندی‌های جولان است؟

بلندی‌های جولان در جنوب غربی سوریه است که به سمت شمال شرقی اسرائیل امتداد دارد. در جنگ خاورمیانه در سال۱۹۶۷، اسرائیل حدود ۱۲۰۰کیلومتر مربع (حدود ۴۶۰مایل مربع) از بلندی‌های جولان را که سوریه از آنجا به اسرائیل حمله کرده بود، تصرف کرد. اسرائیل این منطقه را در سال۱۹۸۱ ضمیمه خاک خود کرد؛ اقدامی که توسط اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. دولت ترامپ با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی در سال۲۰۱۹، از سیاست چند دهه‌ای آمریکا گسست. سوریه می‌گوید این سرزمین همیشه متعلق به این کشور بوده و وعده بازپس‌گیری آن را داده است؛ درحالی‌که اسرائیل می‌گوید این ارتفاعات برای دفاع از آن حیاتی است و برای همیشه در دستانش خواهد ماند. حدود ۲۰هزار شهرک‌نشین یهودی در بلندی‌های جولان زندگی می‌کنند؛ جایی که پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پست‌های شنود نیز در آن قرار دارند. این شهرک‌ها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، اگرچه اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

اما «دروزی‌ها» هم یک گروه قومی و مذهبی عرب‌زبان هستند که بیشتر در لبنان، اسرائیل، اردن و سوریه زندگی می‌کنند. بخشی از این جامعه قرن‌هاست که در بلندی‌های جولان زندگی می‌کنند. کسانی که در بلندی‌های جولان بودند در ژوئن۱۹۶۷ به اسرائیل رفتند. مجدل شمس بزرگ‌ترین شهر از چهار شهر با اکثریت دروزی است. اسرائیل به همه ساکنان بلندی جولان «شهروندی» پیشنهاد داد؛ اما بسیاری از آنها وفاداری خود را به سوریه حفظ کردند. حدود ۲۰درصد از حدود ۲۱۰۰۰دروزی که امروزه در آنجا زندگی می‌کنند، تابعیت اسرائیل را پذیرفته یا به ارث برده‌اند. کسانی که تابعیت سوریه را حفظ کرده‌اند، دارای اقامت اسرائیل نیز هستند و اکثریت آنها به غیر از حق رای، مانند شهروندان اسرائیلی هستند.