آنکارا-تل‌آویو بر لبه جنگ؟

اردوغان که از منتقدان تهاجم اسرائیل به غزه بوده است، در سخنرانی در تمجید از صنعت دفاعی کشورش، بحث درباره جنگ را آغاز کرد. اردوغان در نشستی با حزب حاکم عدالت و توسعه در زیره گفت: «ما باید خیلی قوی باشیم تا اسرائیل نتواند این کارهای مسخره را با فلسطین انجام دهد. همان‌طور که وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، ممکن است مشابه آن را انجام دهیم.» اردوغان در این سخنرانی تلویزیونی افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم این کار را انجام دهیم...ما باید قوی باشیم تا بتوانیم این گام‌ها را برداریم.» نمایندگان حزب عدالت و توسعه به تماس‌هایی که خواستار جزئیات بیشتر درباره اظهارات اردوغان بودند، پاسخ ندادند. اسرائیل بلافاصله واکنشی نشان نداد؛ اما بعدا وزیر امور خارجه این رژیم به این سخنان انتقاد وارد کرد.اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل به زبان عبری نوشت که اردوغان باید مراقب اقداماتش باشد. کاتز نوشت: «اردوغان راه صدام حسین را دنبال می‌کند و اسرائیل را تهدید به حمله می‌کند. فقط به او اجازه دهید به یاد بیاورد که آنجا چه اتفاقی افتاد و چگونه پایان یافت.»

 به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری ترکیه به اقدامات گذشته این کشور اشاره می‌کند. در سال۲۰۲۰، ترکیه پرسنل نظامی را برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به رسمیت شناخته‌شده توسط سازمان ملل به لیبی فرستاد. عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر لیبی که ریاست دولت وحدت ملی در طرابلس را بر عهده دارد، مورد حمایت ترکیه است. ترکیه هرگونه نقش مستقیم در عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را رد کرده است، اما سال گذشته اعلام کرد که از «همه ابزار» از جمله آموزش نظامی و نوسازی برای حمایت از متحد نزدیک خود استفاده می‌کند.با این حال این فقط وزیر خارجه اسرائیل نبود که به این سخنان واکنش نشان داد. یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نوشت که رئیس‌جمهور ترکیه «دوباره در حال غر زدن و هیاهو» است و «خطری برای خاورمیانه است.»

لاپید گفت: «جهان و به‌ویژه اعضای ناتو باید تهدیدهای ظالمانه او علیه اسرائیل را به‌شدت محکوم کنند و او را مجبور به پایان دادن به حمایت خود از حماس کند. ما تهدیدهای یک دیکتاتور بدخواه را نمی‌پذیریم.» گرت ویلدرز، سیاستمدار هلندی که فاشیست و راست افراطی است از اردوغان به‌تندی انتقاد کرد و گفت: «این مرد کاملا دیوانه است. ترکیه باید از ناتو خارج شود.» آبراهام فاکسمن، مدیر بازنشسته اتحادیه ضد افترا نوشت: «اردوغان ترکیه، یکی از اعضای ناتو، اسرائیل را به حمله نظامی تهدید می‌کند! خشم و محکومیت ایالات متحده و همه متحدان ما در ناتو کجاست؟»