تحلیلگران نظامی می‌گویند که دستاوردهای سریع نشان‌دهنده توانایی بهبودیافته مسکو برای بهره‌برداری از شکاف‌ها در خطوط دفاعی اوکراین است که به‌دلیل کمبود نیروی انسانی رخ داده و با حملات بی‌امان روسیه در امتداد بیش از ۶۰۰مایلی جبهه تحت فشار قرار گرفته است. کارشناسان می‌گویند در ماه‌های اخیر، نیروهای روسی قبل از هر گونه نفوذ یا ورود نیرو و خودروهای زرهی، به‌طور فزاینده‌ای بر شناسایی واحدهای ضعیف اوکراینی در میدان نبرد متمرکز شده‌اند. «مایکولا بیلیسکوف» تحلیلگر نظامی در موسسه ملی مطالعات استراتژیک در اوکراین گفت: «روس‌ها خطوط را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا یک گردان می‌تواند خط را نگه ‌دارد یا عقب‌نشینی می‌کند.» او افزود که وقتی نیروهای روسی «گردان‌ها و تیپ‌های ضعیف‌شده را پیدا کردند، بدون توجه به تلفات، آنها را تحت فشار قرار می‌دهند.»

نمونه آن تسخیر روستای شرقی پروهرس از سوی نیروهای روسی در هفته گذشته است. «دیپ استیت» (DeepState)، یک گروه تحلیلی که روابط نزدیکی با ارتش اوکراین دارد، گفت که این تسخیر به دنبال آنچه «عقب‌نشینی آشفته اوکراینی» توصیف می‌شود، انجام شد؛ زیرا سربازان شمال روستا توسط روس‌ها محاصره شدند و در حالی فرار کردند که دستور فرمانده خود برای فرار نکردن از محاصره را نادیده گرفتند. به نظر می‌رسد این عقب‌نشینی عجولانه به نیروهای روسیه اجازه داده است به سرعت زمین‌های بیشتری را تصرف کنند. بر اساس نقشه میدان نبرد «دیپ استیت»، از زمان سقوط پروهرس، آنها بیش از ۱۰مایل مربع از این قلمرو را تصرف کرده‌اند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.

ستوان اولکساندر شیرشین، معاون فرمانده گردان تیپ۴۷ مکانیزه اوکراین که برای کمک به نیروهای اوکراینی در منطقه به سرعت وارد شد، به «هرومادسک» (Hromadske) یک خبرگزاری اوکراینی گفت که عقب نشینی بی‌نظم و آشفته منجر به تلفات غیرضروری شده است. او گفت که سازمان‌دهی بهتر عقب‌نشینی و آماده‌سازی خطوط دفاعی مستحکم در عقب برای جلوگیری از پیشروی روسیه امکان‌پذیر بود. «یوری بوتوسوف» یک روزنامه‌نگار نظامی اوکراینی گفت که روسیه «در درجه اول به تیپ‌هایی حمله می‌کند که ضعیف‌ترین فرماندهی و سازمان‌دهی را دارند.» او در فیس‌بوک نوشت: «وقتی به یک خدمه با مدیریت ضعیف حمله می‌شود، نمی‌تواند خدمه خود را نگه دارد.»

اوکراین در ماه‌های اخیر با چالش‌های مشابهی در میدان نبرد مواجه شده است؛ زیرا نیروهایش یا در عقب‌نشینی‌های پر هرج و مرج یا چرخش‌های پیچیده‌ای گرفتار شده‌اند که به روسیه اجازه می‌دهد به سرعت زمین‌ها را تصرف کند. در آودیوکا، شهری شرقی که روسیه در فوریه آن را تصرف کرد، سربازان اوکراینی گفتند که عدم اجرای یک عقب‌نشینی منظم به قیمت جان انسان‌ها تمام شده و منجر به دستگیری بسیاری از سربازان شده است. حدود ۲ماه بعد، سقوط «اوچرتین» (Ocheretyne)، روستایی در شمال غربی آودیوکا، تا حدودی به‌دلیل شکست در جابه‌جایی صحیح سربازان اوکراینی بود و این بخش بدون دفاع باقی ماند. «فرانتس استفان گادی»، یک تحلیلگر نظامی مستقر در وین، گفت: «جابه‌جایی‌ها معمولا خطرناک‌ترین لحظه برای یک ارتش هستند؛ زیرا با عقب‌نشینی سربازان، مواضع تا حدی بدون محافظ می‌ماند.» گدی گفت که پهپادهای جاسوسی همیشه حاضر که بر فراز میدان نبرد به پرواز درمی‌آیند، انجام این جابه‌جایی‌ها را بسیار دشوار کرده است؛ به‌ویژه برای اوکراین که خطوط دفاعی‌اش به‌دلیل کمبود نیروی انسانی در حال حاضر ضعیف است.» گادی گفت که روسیه اغلب سعی می‌کند حمله و پیشروی کند؛ درست در زمانی که اوکراین به دنبال جابه‌جایی نیرو است.

بیلیسکوف، از موسسه ملی مطالعات استراتژیک در اوکراین گفت که پیشرفت‌های روسیه تاکنون به «پیشرفت‌های بزرگ» تبدیل نشده است که به مسکو اجازه دهد تمام منطقه دونتسک (یکی از اهداف اصلی نظامی کرملین) را تصرف کند. با این حال، پیشرفت‌های اخیر روسیه آخرین کمربند دفاعی اوکراین در منطقه دونتسک را تهدید می‌کند. نیروهای روسی اکنون در محدوده توپخانه جاده کلیدی که پوکروفسک را به دیگر سنگرهای اوکراینی در این منطقه متصل می‌کند، قرار دارند. بوتوسوف گفت: «وضعیت بحرانی است؛ زیرا سرعت پیشروی دشمن نگران‌کننده است.»