هریس می‌تواند برنده شود؟

هریس باید انتخابات را به رفراندومی درباره ترامپی تبدیل کند که در خارج از دایره طرفداران وفادارش محبوب نیست. اگر انتخابات به عملکرد دولت بایدن و نقش هریس در آن معطوف شود، او احتمالا شکست خواهد خورد. اگر هریس بخواهد کانون توجهات را به سمت ترامپ بچرخاند، او باید بتواند رای‌دهندگان را قانع کند که در حد و اندازه شغل ریاست‌جمهوری است. شکست کارزار بایدن محتوم بود؛ چراکه ناتوانی جسمانی او منجر به آن شده بود که توجهات به شخص او متمرکز شود.

شوربختانه برای دموکرات‌ها، ترامپ خوراک فراوانی برای انتقاد از هریس در اختیار دارد. به‌عنوان دادستان سابق کالیفرنیا، نام هریس با بی‌خانمانی، مواد مخدر و جرم گره خورده است. یک سیاستمدار میانه‌ رو در ساحل غربی، آنیک شخصی نیست که بتواند در ایالت‌های موسوم به «میدان نبرد» پیروز شود. حضور هریس در آخرین رقابت‌های انتخاباتی مقدماتی نیز فاجعه‌بار بود و او بعد از اعلام مواضع چپ‌گرایانه مانند یارانه اجاره‌بها و ممنوعیت استخراج نفت شیل، از رقابت‌ها کنار رفت. همچنین به‌عنوان معاون بایدن، هریس در عملکرد او در حوزه تورم و مهاجرت شریک است. با این شرایط هریس چکار می‌تواند کند؟ موفقیت او به یک شانس بزرگ و عملکرد او در سه آزمون مهم وابسته است.

لجبازی بایدن شانس هریس بود. اگر بایدن زودتر کنار رفته بود، ممکن بود حزب دموکرات یک رقابت مقدماتی علنی برگزار کند و احتمال شکست هریس وجود داشت. از طرفی، هریس ۵۹سال سن دارد و معادله سن را به ضرر ترامپ تغییر می‌دهد. اما شانس کافی نیست. هریس برای پیروزی باید در سه آزمون موفق باشد. اولین آزمون آن است که هریس بتواند به‌طور گویا اعتقاداتی را که ریاست‌جمهوری‌اش بر آنها بنا خواهد شد، تبیین کند. هویت او به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست و آسیایی‌تبار که در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر است، می‌تواند او را به نمادی قانع‌کننده برای «رویای آمریکایی» تبدیل کند. او باید از سیاست‌های عمل‌گرایانه‌ای که در خدمت مردم عادی آمریکا باشد، حمایت کند. هریس همچنین باید با دفاع از دستاوردهای بایدن، عملکرد نامطلوب دولت او درباره تورم و مهاجرت را بپذیرد و برای جبران آن برنامه ارائه دهد.

آزمون بعدی آن است که هریس چگونه خواهد توانست از سابقه قضایی خود بهره بگیرد. او ممکن است وسوسه شود که به سابقه کیفری ترامپ حمله کند. اما هریس باید با تکیه بر تجربه خود نشان دهد شخصی است که برای دفاع از ارزش‌های آمریکایی قابل‌اعتماد است. آزمون آخر توانایی هریس برای ایجاد امید است. در کارزاری که مملو از هراس‌افکنی و نفرت بوده است، یک هریس خوش‌بین که به آینده نگاه می‌کند در مقایسه با یک ترامپ کینه‌توز که از گذشته خشمگین است، می‌تواند عملکرد بهتری به نمایش بگذارد.