پوتین این تهدید را در اظهارنظر به خبرنگارانی که اواخر پنج‌شنبه با او در ویتنام همسفر بودند، پیش از بازگشت به روسیه گفت. او یک روز قبل از آن در پیونگ‌یانگ تهدید مشابهی را انجام داده بود؛ جایی که او پیمان دفاعی متقابل دوران جنگ سرد را با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی احیا کرد. این پیمان هر کشوری را ملزم می‌کند که درصورت وقوع حمله، «با تمام امکاناتی که در اختیار دارد» به دیگری کمک نظامی کند. پوتین تهدید خود را مبنی بر تسلیح پیونگ یانگ که نقض تحریم‌های سازمان ملل است، در پاسخ به تصمیمات ایالات متحده و متحدانش در ماه‌های اخیر برای اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات خاصی به خاک روسیه با سلاح‌های خود مطرح کرد. کاخ سفید ماه گذشته این تصمیم را گرفت؛ اما ممنوعیت حملات دوربردتر در اعماق روسیه با تسلیحات آمریکایی را حفظ کرد. پوتین گفت: «کسانی که این تسلیحات را تامین می‌کنند، معتقدند که با ما در جنگ نیستند.

خب، همان‌طور که گفتم، از جمله در پیونگ‌یانگ، پس ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که به مناطق دیگر جهان سلاح ارائه کنیم.» پوتین همچنین پیشنهاد کرد که کره‌شمالی می‌تواند تسلیحات روسی را به دیگر بازیگران سرکش که دشمن ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان هستند، بفروشد. اگرچه پوتین نگفت چه تسلیحاتی به کره‌شمالی خواهد داد، اون به‌دنبال پیشبرد کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌ها، زیردریایی‌ها و ماهواره‌های خود است -همه حوزه‌هایی که روسیه دارای پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین فناوری در جهان است. سفر رهبر روسیه به پیونگ‌یانگ نشان داد که چگونه جنگ در اوکراین به اصل اصلی سیاست خارجی او تبدیل شده است و از دیگر اولویت‌هایی که کرملین سال‌ها دنبال می‌کرد، پیشی گرفته است.

واشنگتن و سئول می‌گویند که کره‌شمالی ده‌ها موشک بالستیک و بیش از ۱۱هزار کانتینر حامل مهمات را به روسیه ارسال کرده است تا به پوتین برای غلبه بر کمبود مهمات در جنگ با اوکراین کمک کند. روسیه و کره‌شمالی هر دو مبادله تسلیحاتی را که تحریم‌های سازمان ملل را نقض می‌کند، عبور کرده‌اند. برای سال‌ها، روسیه در تلاش‌های سازمان ملل برای محدود کردن برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای اون شرکت کرد و قطعنامه‌هایی را پس از قطعنامه شورای امنیت تصویب کرد که هدف آن محدود کردن دسترسی حکومت اون به تسلیحات، فناوری و منابع بود.این محدودیت‌ها زمانی اعمال شد که کره‌شمالی ۶آزمایش هسته‌ای انجام داد و برنامه موشک بالستیک قاره‌پیما را توسعه داد. اما اکنون پوتین به‌طور چشمگیری مسیر خود را تغییر داده و به‌دنبال پایان دادن به تحریم‌هایی است که خودش در آن نقش داشته است. این تغییر مسیر به‌دلیل این است که مسکو قصد دارد هزینه‌های کمک آمریکا به اوکراین را افزایش دهد و همزمان بتواند انبار مهمات خود را در جنگ با اوکراین پر نگه دارد.