عقب‌نشینی دموکرات کلیدی در کنگره

 این عضو کنگره در بیانیه‌ای گفت: «من در ارتباط نزدیک با کاخ سفید و شورای امنیت ملی درباره این پرونده و سایر موارد تسلیحاتی برای اسرائیل بوده‌ام و بارها از دولت خواسته‌ام که به فشار بر اسرائیل برای ایجاد پیشرفت‌های قابل توجه و ملموس در همه جبهه‌ها در زمینه تلاش‌های بشردوستانه و کاهش تلفات غیرنظامیان ادامه دهد.» «رابرت جیمیسون» در گزارش ۱۸ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، سناتور «بنجامین ال.کاردین» دموکرات ایالت مریلند و رئیس کمیته روابط خارجی که امضای قرارداد را به تعویق انداخته بود؛ اما هرگز علنا نگفته بود که این توافق را مسدود می‌کند و با پیوستن به جمهوری خواهان ارشد موافقت کرد که پیشبرد این طرح را میسر کند. بسته شدن فرآیند مشاوره غیررسمی با کنگره به وزارت امور خارجه این امکان را می‌دهد که به‌طور رسمی به کنگره درباره فروش اطلاع دهد؛ مرحله نهایی قبل از امضای قرارداد. این وزارتخانه از اظهارنظر درباره دستورات تسلیحاتی، از جمله درباره اینکه آیا به زودی این اطلاعیه رسمی را ارائه خواهد کرد، خودداری کرد .شانه خالی کردن‌های کنگره درباره فروش تسلیحات تقریبا همیشه یک نتیجه قطعی بوده است؛ به‌ویژه وقتی پای اسرائیل در میان باشد.

این در ماه‌های اخیر و در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در ایالات متحده درباره رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس تغییر کرد و دموکرات‌ها در کنگره به‌طور فزاینده‌ای اشاره کردند که ممکن است از اهرم خود در انتقال تسلیحات استفاده کنند تا از اسرائیل بخواهند تاکتیک‌های خود را تغییر دهد. تصمیم به تسلیم شدن در برابر فشارهای دولت بایدن برای میکس که صراحتا مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده بود، یک تغییر آشکار و البته نشان‌دهنده ناامیدی او از اقدامات اسرائیل در جنگ بود که منجر به تلفات ده‌ها هزار فلسطینی شد و به ایجاد بحران گرسنگی در غزه کمک کرد. میکس در ماه آوریل در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «من نمی‌خواهم اسرائیل از انواع سلاح‌هایی استفاده کند که مرگ بیشتری به دنبال دارد.

من می‌خواهم مطمئن شوم که کمک‌های بشردوستانه وارد می‌شود. من نمی‌خواهم مردم از گرسنگی بمیرند و من از حماس می‌خواهم که گروگان‌ها را آزاد کند.» وقتی از او پرسیده شد که آیا فروش این جت‌ها را متوقف می‌کند یا خیر، گفت: «به محض اینکه ببینم این تضمین‌ها چیست، این تصمیم را خواهم گرفت.» میکس روز دوشنبه روشن نکرد که آیا این تضمین‌ها را دریافت کرده است یا خیر؟ این سفارش که شامل حداکثر ۵۰فروند هواپیما می‌شود و تحویل آن چندین سال طول می‌کشد، هنوز با موانع احتمالی تعدادی از قانون‌گذاران صریح و جسور مواجه است که این فرصت را خواهند داشت تا قبل از نهایی شدن و تصویب، مخالفت خود را با فروش اعلام کنند.

وزارت امور خارجه به دو کمیته کنگره -کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته نیروهای مسلح سنا- اطلاع رسانی غیررسمی درباره «اف-۱۵» را در ماه ژانویه اعلام کرد. در فرآیند بررسی غیررسمی، آن کمیته‌ها می‌توانند از وزارتخانه درباره نحوه استفاده کشور دریافت‌کننده از سلاح‌ها سوال بپرسند. هر دو جمهوری‌خواه ارشد در آن پنل‌ها، یعنی سناتور «جیم ریش» از آیداهو و «مایکل مک کال» از تگزاس، بلافاصله تایید کردند. سخنگوی کاردین گفت که بررسی این دستور روند منظم رایزنی را طی کرده است و تمام نگرانی‌ها توسط دولت برطرف شده است.